Ir kūnui, ir sielai

Autoriaus nuotraukaUgnė Žilytė, [email protected]

Stalo žaidimai neregiams ir silpnaregiams


 

Parašas po straipsniuNesunku suprasti, kad stalo žaidimai – puikus laisvalaikio užsiėmimas, visų pirma, dėl to, kad skatina bendravimą. Be to, tai yra puikus būdas vieniems kitus pažinti, išbandyti save komandoje ir individualiai. Žurnalo skaitytojus norime supažindinti su įvairiais stalo žaidimais, šiuokart – daugiausia iš Vokietijos, pritaikytais žmonėms su regėjimo negalia. Dažniausiai jie skirti vaikams nuo trejų, šešerių arba aštuonerių metų. Svarbiausias pritaikomumo elementas – gerai užčiuopiamos figūros ir įdubę žaidimo lentų langeliai. Taip pat kai kuriuose žaidimuose naudojami užrašai brailio raštu arba akustiniai elementai. Apžvelkime keleto žaidimų specifiką. 

„Laimi ketveri“. Tai žaidimas dviem strategams, kurie išmėgina sumanumą norėdami gauti keturias horizontalias, vertikalias arba įstrižas žaidimo detalių eiles. Žaidėjai pakaitomis dėlioja žaidimo detales viename iš septynių stulpelių. Laimi žaidėjas, pirmas užpildęs ketvirtą eilę. Žaidimo dalys yra gerai apčiuopiamos, todėl jas nesunku atskirti. 

Sumanumą lavinančios dėlionės. Norintiems išbandyti savo kantrybę, galima pasiūlyti dailius medinius galvosūkius. Kvadratinėje dėžutėje rasite detales, skirtas kubui, piramidei arba žvaigždei sudėlioti. 

„Smegenų treniruoklis“. Norėdami pagerinti atmintį, galite įsigyti elektroninį smegenų treniruoklį. Šis treniruoklis turi penkis klavišus, skleidžiančius skirtingus garsus ir skirtingų spalvų šviesas. Jūsų užduotis – nesuklystant atkartoti garsų ar šviesų kombinacijas. Aukštesnis lygis pasipildo vis nauju garsu ar šviesa. Jūs turite 7–8 sekundes pakartoti klavišų kombinaciją. Paspaudus neteisingą mygtuką, pasigirs įspėjamasis garsas. Šis žaidimas tinka tiek neregiams, tiek silpnaregiams, nes visi klavišai atskiriami tiek akustiniais garsais, tiek vizualiais elementais. Smegenų treniruoklis – elektroninis žaidimas, todėl gali būti įdomu, ar jis telpa į kišenę ar į rankinę? Žaidimo matmenys yra 8,5 x 2,7 x 8,5 cm, svoris – 110 g. Į komplektą įeina reikalingos baterijos. 

„Karalienė“. Sudėtingas strateginis žaidimas dviem žmonėms nuo 8 metų. Kvadratinė žaidimo lenta yra su iškiliais įdubusiais ir neįdubusiais laukeliais, kuriuos lengva apčiuopti. Žaidimas žaidžiamas tik laukeliuose, turinčiuose įdubą. Žaidimo lentą reikia pastatyti taip, kad pirmasis įdubimas būtų apačioje kairėje. Kiekvienas žaidėjas gauna 12 žaidimo detalių iš vienos kategorijos. Žaidžiančios figūros yra pagamintos iš medžio, todėl jas galima lengvai atskirti pasitelkiant lytėjimą. Detalės dedamos į pirmųjų 3 eilučių įdubas. Žaidimo detalės visada juda vienu kvadratu įstrižai, bet tik į priekį. Priešingas detales reikia peršokti ir taip užfiksuoti, su sąlyga, kad tiesiogiai greta esanti erdvė už jo yra laisva pereinant į šią laisvą erdvę. Jei šuolio tikslinis laukas veda į lauką, iš kurio galima peršokti kitą žaidimo detalę, šuolis tęsiamas. Visos praleistos žaidimo detalės pašalinamos iš lentos. Jei žaidėjo figūra pasiekia priešingą bazinę liniją (pirmąją ten esančią eilę), ji paaukštinama iki karalienės. Tai rodo detalė, kurios forma skiriasi nuo kitų žaidimo detalių. Karalienei leidžiama šokti į priekį arba atgal per kelis laisvus laukus ir taip pataikyti į priešingas žaidimo detales, kurios neturi stovėti vienos už kitų. Žaidimo tikslas yra užfiksuoti arba užblokuoti visas priešingas žaidimo detales. Vien iš aprašymo nelengva tiksliai pasakyti, bet atrodo, žaidimas savo pobūdžiu primena mums gerai pažįstamas šaškes. 

Domino. Mažos, taškeliais pažymėtos medinės domino detalės. 28 žaidimo elementai laikomi tvirtoje medinėje dėžutėje su stumdomu dangčiu, todėl šį žaidimą galima be vargo pasiimti į kelionę. 

Atvartų žaidimas. Smagus kauliukų žaidimas nedidelei kompanijai ir visai šeimai. Visi dešimt žaidimų konsolės atvartų atsidaro. Atvartai pažymėti skirtingomis skaitinėmis reikšmėmis. Žaidėjas turi mesti du kauliukus vienu metu. Tuomet žaidėjas turi uždaryti atvartą su išmestų kauliukų skaitmenų suma Žaidėjas gali toliau mesti kauliukus, kol nebegalės uždaryti atvarto. Neuždarytų atvartų skaičiai sumuojami ir įrašomi į bendrą sumą. Tada visi atvartai vėl atidaromi ir kitas žaidėjas pradeda mesti kauliukus. Tikslas – palikti kuo mažiau atvartų, kad būtų surinkta kuo mažiau taškų. Laimi žaidėjas, surinkęs mažiausią sumą. Atvartų skaičiai pažymėti juoda spalva, čia taip pat rasite skaičius, parašytus brailio raštu. Skaičius 0 atitinka skaičių dešimt. 

„Ludo“. Tai žaidimas, skirtas 2–4 žaidėjams nuo ketverių. Žaidimo tikslas yra perkelti keturias žaidimo figūras iš pradinių laukų į tikslinius laukus. Norėdami tai padaryti, su žaidimo figūromis turite vieną kartą apeiti lentą. Mesdami kauliuką, nustatote turimų pereiti laukelių skaičių. Medinės žaidimo detalės yra skirtingų formų, o laukeliai turi gilias įdubas, todėl regos negalią turintiems žmonėms lengva orientuotis. 

„Malūnas“. Žaidimas dviem strategams. Žaidimo tikslas yra arba „užmušti“ tiek priešingų žaidimo figūrų, suformuojant vadinamąsias girnas (tris savo žaidimo figūras iš eilės), kad priešininkui liktų tik dvi figūros, arba užblokuoti ant stalo likusias priešingas figūras taip, kad priešininkas nebegalėtų judėti. Žaidimo pradžioje kiekvienas žaidėjas gauna devynis žaidimo elementus, kurie iš pradžių dedami pakaitomis ant nurodytų taškų, pažymėtų apvaliomis įdubomis. Jei įdėsite tris figūras iš eilės (horizontaliai arba vertikaliai, o ne įstrižai), pasisavinsite malūną ir galėsite atimti vieną figūrą iš savo priešininko. Jei žaidėjui liko tik 3 figūros, jis su savo figūra gali peršokti į bet kurį tašką. Pralaimi tas, kuris pabaigoje turi tik dvi figūras. Visi žaidimo elementai yra gerai užčiuopiami ir atpažįstami rankomis. 

„Gilių medžioklė“. Herbertas Hörnchenas stropiai užkasė giles. Jis atsimena, kur užkasė kai kurias giles, tačiau kai kurių vietų nepamena. Žaidėjų užduotis – padėti Herbertui surasti visas giles. Trylika gilių yra paskirstytos 4 x 6 cm dydžio aikštelėje. Žaidėjams reikia įsiminti jų vietą. Tuomet žaidimo laukai dengiami miško plytelėmis ir prasideda gilių paieška. Sustabdykite Herbertą norimoje vietoje, paspauskite mygtuką ant jo galvos, tuomet pasigirs kasinėjimo garsas ir Herbertas džiaugsmingai sušuks, kad rado gilę, ir žaidėjas galės ją pasiimti. Arba Herbertas liūdnai atsidus, kas reikš, kad nurodytoje vietoje gilės nerado. Laimės žaidėjas, pirmas surinkęs keturias giles. „Gilių medžioklė“ – sudėtingas žaidimas, jį sudaro tokios dalys: 1 elektroninis blokas, 1 kauliukas, 13 gilių, 12 dangčių plokščių, 24 miško plytelės, 4 gilių plytelės. Instrukcijos padidintu šriftu ir kompaktiniame diske. Žaidimo svoris – 740 g, pridedamos baterijos. 

„Soliteris“. Linksmas žaidimas protingiems vienišiems kovotojams. Žaidimo pradžioje aikštėje dedamos 32 figūros, laisvas lieka tik vidurys. Jums reikia vertikaliai arba horizontaliai šokinėti per žaidimo figūras. Vienu šuoliu galite peršokti tik vieną figūrą, peršoktos figūros pašalinamos iš žaidimo lauko. Žaidimo tikslas – kad žaidimo aikštelėje liktų kuo mažiau figūrų. 

„Tamesta“ – atidumo ir atminties lavinimo žaidimas. Visos žaidimo figūros sudedamos į laukelius įdubomis žemyn. Pirmasis žaidėjas verčia dvi figūras, jei jų įdubos vienodos, verčia toliau, kol atverčia dvi figūras su skirtingomis įdubomis, tuomet jas užverčia ir perduoda estafetę kitam žaidėjui. Laimi žaidėjas, surinkęs daugiau vienodų figūrų porų. 

Vokietijoje galima rasti ir kitų regos neįgaliesiems pritaikytų žaidimų, tokių kaip šachmatai, šaškės, „Rubikas kubikas“, kortų žaidimų: „Rommy“, „Skatas“, „Uno“. Pavyzdžiui, Lietuvoje populiarios „Uno“ kortos kainuoja 24 eurus. Taip pat galima įsigyti įvairių elektroninių žaidimų, tokių kaip viktorinos vokiečių kalba. Daugumai aprašytų žaidimų nereikia vokiečių kalbos žinių, nes beveik visi žaidimai pateikti dėlionių pavidalu. Tik „Gilių medžioklėje“ reiktų įsiminti dvi frazes, tačiau ar Herbertas randa gilę, galima suprasti ir iš jo intonacijos. Visų apžvelgtų žaidimų kainos svyruoja nuo kelių iki penkiasdešimties eurų. 

Norėdami užsisakyti norimų žaidimų apsilankykite puslapyje https://www.deutscherhilfsmittelvertrieb.de arba kreipkitės į mane, Ugnę Žilytę, elektroniniu paštu. 

 

Nuotrauka: Žaidžiant stalo žaidimus ne tik smagiai ir naudingai praleidžiame laiką, bet ir bendraujame, laviname atmintį / www.pexabay.com nuotr. 

Atvartų žaidimo nuotrauka. Joje – ant stalo padėta nedidelė, maždaug dvidešimties centimetrų ilgio ir septynių centimetrų pločio, medinė žaidimų konsolė, susidedanti iš dešimties vertikalių, skaičiais pažymėtų, atsidarančių atvartų. Šioje nuotraukoje visi atvartai, išskyrus trečią ir ketvirtą, pakelti aukštyn skaičiais į viršų, o likę du – apversti skaičiais žemyn stulpelio apačioje taip, kad skaičių nesimato. Konsolės viduje matomos dvi kelių centimetrų pločio apvalios skylės. Šalia konsolės ant stalo guli du žaidimo kauliukai su iškiliais taškeliais – ant vieno atsivertę 3, ant kito – 4 taškeliai. 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]