Skaitmeninis asistentas

Autoriaus nuotraukaJustinas Kilčiauskas, [email protected]

Piešimas kompiuteriu


 

Tikriausiai nesuklysiu sakydamas, kad didžiajai daugumai neregių yra nelengva perprasti paveikslėlius. Dar sunkiau tiems, kurie nemato nuo pat gimimo. Nors galimybių pažinti vizualųjį meną gauname vis daugiau, tačiau ar turime daug priemonių, kurios padėtų piešti, braižyti? Na, matematikos ar dailės kabinete tikriausiai rastume, bet ką daryti tiems, kurie jau baigė mokyklą? 

Esu girdėjęs posakį, kad vienas paveikslėlis iškalbingiau už tūkstančius žodžių, bet tik ne akliesiems! Tačiau kartais paveikslėlis arba nesudėtingas brėžinukas net ir neregiams tikrai gali būti iškalbingesnis už žodžius. Neseniai susidūriau su problema, kai norėjau savo idėją perteikti koordinačių plokštumoje, tačiau net ir paprastą koordinačių plokštumą reikia nusibrėžti. Pradėjau ieškoti priemonių, kuriomis galėčiau perteikti mintį ir aptikau labai įdomią programą, pavadinimu „BrushTone“. Ji veikia „Microsoft Windows“ operacinėje sistemoje ir jos esmė – sudaryti sąlygas neregiui piešti ar braižyti kompiuteriu. Aprašymas pasirodė įdomus, taigi parsisiunčiau ir išmėginau. Pirmieji rezultatai buvo nekokie, bet galiausiai pavyko perteikti tai, ką buvau suplanavęs. Smalsu, kaip tai veikia? 

Tikriausiai žinote, kad ekrane vaizdas formuojamas iš mažyčių taškelių ar kvadratėlių, vadinamų pikseliais. Skaitmeninio paveikslėlio kokybė priklauso nuo pikselių tankio, kuris dažniausiai skaičiuojamas pagal pikselių skaičių į colį. Kuo daugiau pikselių telpa į vieną colį, tuo geresnę vaizdo kokybę galime išgauti. Kiekvienas pikselis gali atvaizduoti apie 16 milijonų skirtingų spalvų, kurios kombinuojamos naudojant tris šviesos šaltinius: raudoną, žalią ir mėlyną. Kuo atitinkamos šviesos intensyvumas didesnis, tuo spalva labiau vyrauja atitinkamame taške. Tikriausiai pamenate dailės pamokas, kai mokytoja sakydavo, kad sumaišius atitinkamas spalvas, galima išgauti kitas? Panašiai viskas veikia ir vaizduojant piešinį ekrane, tik čia spalvų ir atspalvių įvairovė yra nepalyginamai didesnė. 

Piešimas vyksta dviejų matmenų (2D) erdvėje. Programa leidžia kursoriumi vaikščioti koordinačių plokštuma (koordinatėmis X ir Y) ir skleidžia atitinkamus garso tonus, priklausomai nuo to, kokia spalva pavaizduota atitinkamame pikselyje. Kadangi spalva yra sudaroma iš 3 skirtingų šviesos šaltinių, programa vieną po kito skleidžia 3 garso tonus, kurių pirmas reprezentuoja raudonos, antras – žalios, o trečias – mėlynos spalvos intensyvumą. Kuo spalva ryškesnė, tuo atitinkamos spalvos garso tonas yra aukštesnis ir atvirkščiai – kuo spalva tamsesnė, tuo garso tonas yra žemesnis. Prireikus visada galima patikrinti pasirinktos spalvos pavadinimą ir RGB kodą. Jokių spalvos kodų žinoti nebūtina, nes pagrindinės spalvos yra įvardytos žodžiais ir jas galima pasirinkti iš sąrašo. 

Pats paprasčiausias piešimo metodas yra pieštuku. Pakanka tiesiog klaviatūros rodyklėmis vaikščioti ir apžiūrinėti piešiamą paveikslėlį, o toje vietoje, kurioje norime pakeisti pikselio spalvą, paspausti tarpą ir pikselis, ant kurio stovi kursorius, bus pakeistas į pasirinktą spalvą. Piešiant pieštuku galima panaudoti kompiuterio pelę, nes paspaudus kairįjį jos mygtuką, parinktas pikselis taip pat pakeičiamas atitinkama spalva, o judinant pelę įvairiomis kryptimis, spalvų tonus girdime stereogarsu, priklausomai nuo to, kurioje vietoje yra kursorius. Norint gerai išnaudoti šį piešimo įrankį, patariama naudoti ausines, nes tada aiškiau girdisi, kurioje lapo dalyje yra kursorius. Galima piešti įvairių krypčių linijas laikant nuspaudus kairįjį pelės klavišą ir stumdant pelę norimomis kryptimis. Programa turi pagalbinių įrankių linijoms, pilnaviduriams ir tuščiaviduriams apskritimams, kvadratams piešti. Pakanka nuvesti kursorių į norimą vietą, o tada arba įvesti koordinates, iki kurių bus piešiama, arba pasirinkus atitinkamą įrankį, kursorių nuvesti į pabaigos tašką ir paspausti tarpo klavišą. Šiuos veiksmus atlikus, programa nupieš pasirinktą figūrą. 

Programa turi ir įvairių kitų įrankių paveikslėliams redaguoti: galima pažymėti atitinkamą sritį, o pažymėjus – nukopijuoti, iškirpti. Taip pat galima paveikslėlį pasukti 90 laipsnių kampu pagal arba prieš laikrodžio rodyklę, sumažinti ir / ar padidinti, sujungti keletą mažesnių paveikslėlių į vieną didesnį, kurti GIF animacijas, formuojant jas iš kelių skirtingų paveikslėlių ar kadrų. Visi šie įrankiai reikalauja tam tikrų įgūdžių arba, teisingiau būtų sakyti, įpratimo. Smagiausia tai, kad programa leidžia ne tik išsaugoti sukurtą paveikslėlį „png“, „bmp“, „jpg“ ar „gif“ formatu, bet ir jį redaguoti. Taigi jei turite kompiuteryje, pavyzdžiui, nuotraukų, jas galite redaguoti ar peržiūrėti naudodami šią programą. Peržiūrą šiek tiek supaprastina naudojama „Sonifier“ technologija, kuri visą paveikslėlį verčia garso kadru. Paprastai kalbant, paveikslėlis yra sumažinamas iki 64x64 dydžio pikselių ir kiekvieną pikselį atvaizduoja individualiu garso tonu. Pradedant žemais garso tonais ir kylant aukštyn Y ašimi, keliamas ir garso tono aukštis. Horizontali ašis atvaizduojama naudojant stereogarso balansą – tokiu būdu iš kairės į dešinę keliaujant pikseliais, galima kurti X ašies vaizdą. 

Visa tai tampa aiškiau pamėginus patiems. Taigi, jeigu susidomėjote, šios programos parsisiuntimo nuoroda yra https://sysop-delco.itch.io/BrushTone. 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]

 

Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondo logotipas