Ir kūnui, ir sielai

Autoriaus nuotraukaHenrikas Stukas, [email protected]

Stalo žaidimas neregiams


 

Parašas po straipsniuNeregiai negali pasigirti jiems pritaikytų tradicinių stalo žaidimų gausa. Dažniausiai tokie žaidimai yra skirti tik dviem žaidėjams, pavyzdžiui, šaškės, šachmatai, o trise ar keturiese galime žaisti domino. Daug kas stalo žaidimus atsisiunčia iš svetur. Deja, tokių stalo žaidimų taisyklės nėra lietuviškos, tad nemokant kalbos atsiranda papildomi rūpesčiai ieškant vertėjo. Dažniausiai jaunesnio amžiaus neregiai pramogauja elektroninėje erdvėje. Tačiau ir ten tik mažytė dalis žaidimų yra pritaikyti žmonėms su regos negalia. Deja, lietuviškų stalo žaidimų, adaptuotų mums, nėra gausu. 

Pernai keliems studentams, studijuojantiems Kaune, kilo idėja sukurti naują lietuvišką stalo žaidimą, pritaikytą neregiams, kuris savyje suderintų tradicijas ir inovatyvias technologijas. Iš pirmo įspūdžio šis projektas pasirodė galintis būti nerimtas. Juk sukurti naują, kokybišką produktą neišmanant neregių specifikos, yra mažiausiai per drąsu. Tačiau idėjos autoriai taip nemanė. Pradėję nuo žaidimo koncepcijos jie įsitraukė į taisyklių kūrimą, techninius darbus, nuolatines konsultacijas su neregiais. Kūrėjai tobulino žaidimą atsižvelgdami į gautas pastabas. Prieš mėnesį kūrėjai pramogų rinkai pristatė „Kondigno“ žaidimą. Apie „Kondigno“ idėją bei atsiradimą kalbamės su viena iš žaidimo kūrėjų, atsakinga už komunikaciją ir rinkodarą, Beatriče Valaityte. 

 

– Nors apie neįgalius žmones yra daug kalbama, rašoma, rodoma, bet vis tiek neretam susidūrimas su juo palieka tam tikrą įdagą. Koks jūsų santykis su negalią turinčiais žmonėmis? 

– Iš tiesų daugelis mūsų iki žaidimo kūrimo nebuvo susidūrę su žmonėmis, turinčiais regos negalią. Mes nuogąstavome dėl būsimo bendravimo. Nežinojome, ar sugebėsime neregius sudominti mūsų žaidimo idėja ir koncepcija. Mūsų komanda nežinojo jų poreikių, o ką jau kalbėti apie reakciją. Tik pabendravę su neregiais supratome, į kokią avantiūrą mes įsivėlėme. Mums visiems aklieji ir jų pasaulis tapo atrandama žeme. Kurdami žaidimą, kūrėme santykius su neregiais. Žingsnelis po žingsnelio pradėjome pažinti neregius, jų aplinką, norus ir lūkesčius. Pažinimo tikslais darėme daug interviu, konsultavomės ir susitikinėjome. Neregiams kurdami žaidimą, mes patys atradome jų pasaulį. Iš dalies pastarasis sugriovė ir pakoregavo mūsų turimas išankstines žinias. Mes buvome įsitikinę, kad brailio raštas yra labai paplitęs ir jį tikrai daug kas moka. Paaiškėjo, kad yra ne visiškai taip. Maloniai nustebino neregių gebėjimas naudotis naujausiomis technologijomis: išmaniaisiais telefonais, kompiuteriais ir dar daug kuo. 

 

– Kaip atsirado ir subrendo mintis sukurti naują hibridinį, modernų stalo žaidimą, pritaikytą neregiams? 

– Viskas prasidėjo nuo verslumo akademijos. Mokslai joje trunka vienus metus. Studijų metu per tris savaites studentai susiskirstė į komandas ir turėjo pateikti kokį nors realiai parduodamo produkto prototipą. Galima buvo rinktis iš kelių sričių: ekologijos, maisto, pramogų, buities ir t. t. Mūsų komandos dėmesį patraukė pramogos. Tačiau nenorėjome banalių pramogų. Siekėme, kad ji atspindėtų tam tikras problemas. Sunkiausia sugalvoti idėją. Susirinkę diskutavome ir ieškojome mums tinkančios pramogų srities. Klajojome po šią dykrą nesurasdami už ko užsikabinti. Kai atėjo laikas pateikti idėją, Justinas iškėlė mums visiems patikusią mintį: mes patys susirinkę žaidžiame įvairius stalo žaidimus, tad pamėginkime sukurti naujovišką žaidimą. „O koks būtų jo aktualumas?“ – paklausėme. Į šį klausimą atsakymo ieškojome visi drauge. Taip mūsų diskusijų akiratyje atsirado žmonės su negalia. Pasirinkome neregius. Mūsų išsikeltas tikslas – ne tik sukurti neregiams pritaikytą stalo žaidimą, bet ir pažinti jų bendruomenę. 

 

– Kas prisidėjo įgyvendinant inovatyvią „Kondigno“ stalo žaidimo idėją ir kokia buvo komanda? 

– Iš pradžių komandoje dirbome šešiese. Pasibaigus studijoms likome penkiese. Verslumo akademijoje mus globojo ir padėjo dėstytojai. Iki studijų pabaigos užsibrėžtų tikslų nesuspėjome pasiekti. Tęsėme pradėtą darbą ir pasibaigus mokslams. Visi komandos nariai buvo atsakingi už tam tikrą sritį. Man buvo paskirta komunikacijos ir rinkodaros sritis. Salomėja Paleckytė buvo mūsų komandos lyderė ir motyvacijos variklis. Būtent jos balsas skamba žaidimo mobiliojoje aplikacijoje esančiuose garso įrašuose. Justinas Blažukas rūpinosi finansais. Austėja Leonavičiūtė kuravo logistiką. Judita Remeikytė – dizainą ir apipavidalinimą. Visi dirbome draugiškai, vieni kitiems padėdami, pasitardami. 

 

– Turbūt sunkiausia buvo sugalvoti žaidimo pavadinimą? 

– Žaidimo pavadinimą nebuvo sunku sugalvoti. Prieš pradėdami rinkti pavadinimą išsiaiškinome kitų stalo žaidimų pavadinimų kūrimo koncepciją. Norint tai padaryti prireikė tik interneto. Naršant paaiškėjo, kad daugelio žaidimų pavadinimai yra vertiniai iš lotynų kalbos. Mes taip pat pasukome šiuo keliu. Teko į rankas paimti lotynų kalbos žodyną. Jame ieškojome tinkančio žodžio, atspindinčio mūsų sugalvoto žaidimo koncepciją. Išsirinkome kelis žodžius. Priėjome bendros nuomonės, kad mūsų sumanymą taikliausiai atspindi ir charakterizuoja lotyniškas žodis „condigno“ — lygiavertiškumas. Šį žaidimą gali kartu žaisti ir regintieji, ir neregiai. 

 

– Papasakok apie „Kondigno“ koncepciją ir jos kismą, jeigu toks buvo? 

– Žaidimo koncepcija tikrai kito. Iš pradžių mes galvojome visą žaidimą grįsti brailio raštu. Tai žaidimo taisyklės, lenta, užduotys. Aišku, apie brailio raštą mes nieko nežinojome. Įsigilinus supratome, kad tai ne kompaktiška rašmenų sistema, ji reikalauja nemažai vietos. Pradėjus bendrauti su neregiais paaiškėjo, kad jie ne itin nori brailio rašto. Jiems priimtinesnės mobiliosios aplikacijos variantas. Taip pat neplanavome žaidimo garso įrašo. Išsiaiškinome, kad nemaža dalis neregių mieliau klausosi garso įrašų, nei skaito brailio raštu. Supratome – be garso įrašo neišsiversime. Pastarasis neregiams tikrai palengvina žaidimo eigą. 

 

– Nuo minties išgryninimo iki galutinio produkto pateikimo vartotojui tikriausiai praėjo nemažai laiko? 

– Pirmiausia mes buvome studentai. Iš pradžių žaidimo kūrimas mums buvo tik savotiška patirtis, žaidimas, teorinių žinių pritaikymas praktikoje. Idėjos brandinimas užtruko kelis mėnesius, nes to reikalavo Verslumo akademija. Su šiuo projektu mūsų komanda gerai pasirodė: laimėjome Lietuvos startuolio konkursą ir mūsų šaliai atstovavome Europos šalių startuolių konkurse. Po šio konkurso mums iškilo dilema – ką daryti toliau? Tęsti, ar palikti taip, kaip buvo. Bendraudami su neregiais įgavome tam tikros motyvacijos. Supratome, kad reikia užbaigti pradėtą darbą. Tuo tikslu įkūrėme savo įmonę. Kurdami žaidimą užtrukome daugiau nei metus. Tiesa, žaidimą nuolat tobulinsime, ieškosime įdomesnių klausimų ar užduočių. 

 

– Aptarkime jūsų pasirinktą tradicinio stalo žaidimo ir modernios elektroninės erdvės simbiozę. Žaidimo valdymas, taisyklės ir užduotys pateikiamos tik naudojantis išmaniuoju telefonu. Kodėl? 

– Modernų žaidimą pasiūlė daryti patys neregiai. Analizuojant antrinių šaltinių statistiką paaiškėjo, kad tik vienas iš dešimties neregių moka skaityti brailio raštu. Mums svarbu, kad šį žaidimą lygiaverčiai galėtų žaisti regintieji su neregiais. Mūsų žiniomis, pasaulyje nėra žaidimo, pritaikyto neregiams naudojant garso įrašą ir mobiliąją aplikaciją. Tai – vakarėlio tipo žaidimas. Jį sudaro lenta su palmių figūrėlėmis. Užduotį atlikus teisingai reikia vieną palmę įstatyti į lentoje specialiai padarytas įdubas bei pasiimti atitinkamą kiekį taškų, kurie priklauso nuo pasirinkto užduoties lygio. Mediniai pagaliukai tamsiuose maišeliuose yra skirti taškams skaičiuoti. Žaidime pateikiami šeši iššūkiai: norint pereiti nuo vieno prie kito, stalo žaidimo lentą reikia užpildyti 6-iomis palmėmis. Nuo vieno iššūkio prie kito pereinama nuosekliai. Kiekvienas individualiai renka taškus (medinius pagaliukus) į savo asmeninius maišelius. Šį žaidimą gali žaisti 2–6 žaidėjai nuo 12 metų. Trukmė – 45 minutės. Norint žaisti šį stalo žaidimą į savo telefoną būtina atsisiųsti „Kondigno“ mobiliąją programėlę. Aktyvuokite ją įvedus unikalų kodą, esantį žaidimo dėžutėje. Naudojant šias tris skirtingas kombinacijas, programėlę galite susieti su trimis skirtingais įrenginiais. Žaidimo tikslas – išsigelbėti iš negyvenamos salos įveikiant kuo didesnį kiekį užduočių. Galima rinktis iš 3 užduočių lygių, už kuriuos skiriamas atitinkamas kiekis taškų. Geros strategijos ir ryžto čia prireiks, kadangi laimi tik vienas žaidėjas. 

Detaliau. Pasiruošimas ir pradžia. Dėžutę su mediniais pagaliukais padėkite visiems pasiekiamoje vietoje. Kiekvienas pasiimkite po maišelį. Stalo viduryje padėkite žaidimo lentą, jos centre – mobilųjį telefoną. Jis turi gulėti horizontaliai iškilusios rodyklės atžvilgiu. Rodyklė turi atsidurti po įrenginio apačia, turi būti atsukta į tuo metu užduotį atliekantį žaidėją. Įjunkite „Kondigno“ mobiliąją aplikaciją ir sekite jos nurodymus. 

 

Žaidimo eiga: 

1. Pasigirsta pirmoji kliūtis, su kuria susiduria išsigelbėjusieji. 

2. Žaidimą pradeda žaidėjas, paskutinis skridęs lėktuvu. Toliau žaidimas tęsiamas pagal laikrodžio rodyklę. 

3. Žaidėjas renkasi iš 3 užduočių lygių: 1 lygis – įvairūs klausimai; 2 lygis – greičio reikalaujančios užduotys; 3 lygis – užduotys, verčiančios išeiti už komforto zonos. 

4. Norėdamas pasirinkti užduotį už 1 tašką, žaidėjas braukia ekraną iš kairės į dešinę. Renkantis užduotį už 2 taškus – iš viršaus į apačią, o renkantis užduotį už 3 taškus – iš dešinės į kairę. 

5. Pamiršus šias taškų pasirinkimo taisykles, paspauskite ant ekrano du kartus ir jos bus pakartotos. 

6. Norėdami išgirsti užduoties pakartojimą, palieskite ekraną ir palaikykite, kol jis suvibruos. 

7. Tam, kad užduotis būtų laikoma įvykdyta, bent pusė likusių komandos narių turi pritarti. Po kiekvienos užduoties vyksta balsavimas. 

8. Atlikus užduotį pasiimkite atitinkamą skaičių medinių pagaliukų ir užpildykite langelį lentoje palmės figūrėle. Jei užduoties neįvykdėte, tokį pat kiekį pagaliukų grąžinkite iš savo maišelio į dėžutę ir lentoje esančio langelio nepildykite. 

9. Užpildžius lentą palmėmis ekranas braukiamas iš apačios į viršų, lentoje esančios palmės pašalinamos, pasigirsta naujas iššūkis. Jų žaidime – šeši. 

Žaidimo pabaiga. Pasibaigus siužetui programėlė informuoja apie žaidimo pabaigą. Žaidėjai suskaičiuoja savo turimus medinius pagaliukus. Laimi daugiausiai jų surinkęs žaidėjas. Norėdami žaisti iš naujo spauskite ekrano kairiąją pusę, norėdami baigti žaidimą – dešinę. 

 

– „Kondigno“ jau rinkoje. Kur jį galima nusipirkti ir ar kaina yra prieinama? 

– Žaidimas pardavime pasirodė liepos 11 dieną. Jis parduodamas tik internete. Kaina – 34 eurai 99 centai. Įvedus specialų kodą – nuotykis10, galima gauti 10 procentų nuolaidą. Susidomėjus žaidimu daugiau informacijos galėsite surasti el. svetainėje https://kondigno.com/, tel. 8 603 49526 arba el. paštu [email protected]

 

Nuotrauka: „Kondigno“ – naujas, unikalus, lietuviškas stalo žaidimas, tinkantis ir tradicinių, ir elektroninių žaidimų gerbėjams, pritaikytas neregiams / „Kondigno“ archyvo nuotr. 

Prie nedidelio šviesaus apvalaus stalo, stovinčio džiungles primenančioje erdvėje, pilnoje palmių, kitų augalų, susėdę trys jauni žmonės – dvi jaunos merginos ir vaikinas. Sprendžiant iš emocijų, kompanija linksmai nusiteikusi, visi susikoncentravę į žaidimą ir smagiai leidžia laiką. Ant stalo išmėtytos žaidimo dalys, panašu, kad nuotraukoje užfiksuotas pats žaidimo įkarštis 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]