Laiko juosta

 

 


 

Ir vėl konkursas! 

Mieli „Mūsų žodžio“ skaitytojai, kviečiame dalyvauti 2021 m. taktilinių knygų konkurse „Typhlo & Tactus“. Tai tarptautinis reljefiškai iliustruotų vaikiškų knygų konkursas, rengiamas nuo 2000 metų ir vykstantis kas dvejus metus. 

Konkurse gali dalyvauti ir kurti knygas sutrikusios regos vaikų tėvai, šeimos nariai, auklėtojai, mokytojai, menų studentai, profesionalūs dailininkai. Šiam konkursui pristatytos knygos turi būti sukurtos taip, kad tiktų akliems arba silpnaregiams vaikams – nuo pačių mažiausių iki 12 metų amžiaus. Knygų tekstą ir iliustracijas galima sukurti patiems, tuomet joms nebus taikomos autorių teisės. Yra ir kita galimybė – knygelę sukurti pagal reginčiųjų raštu leidyklos išleistą knygą. Tada turėsite pateikti leidyklos sutikimą pagal jų leidinį kurti taktilinės knygos versiją ir ją platinti keliose valstybėse. Dar viena galimybė – kurti knygą pagal pasaką, legendą arba kitokį pasakojimą, kuris yra viešai prieinamas visuomenei ir jam netaikomos autorių teisės. Tekstą prašome išversti į prancūzų ir anglų kalbas. Konkurse bus skiriamos trys prizinės vietos, apdovanojamos piniginiais ir daiktiniais prizais. Knyga, pelniusi pirmą vietą, pateks į Prancūzijos Dižono mieste įsikūrusį Tarptautinį liečiamųjų iliustruotų knygų muziejų (iMoTiB). 

„Typhlo & Tactus“ konkurse gali dalyvauti knygų kūrėjai tik iš tų valstybių, kurių organizacijos yra sudariusios sutartį su tarptautinio konkurso organizatoriumi „Les Doigts Qui Revent“. Lietuvoje tokią sutartį yra sudariusi Lietuvos aklųjų biblioteka. Konkursui teikiamas knygas reikia pristatyti į Lietuvos aklųjų bibliotekos Tiflotyros skyrių iki 2021 m. rugsėjo 15 d. Daugiau informacijos suteiks koordinatorė Audronė Gendvilienė, el. p. [email protected]

Už aktyvią veiklą populiarinant liečiamąsias knygas ir konkurso „Typhlo & Tactus“ organizavimą „Les Doigts Qui Revent“ organizacija 2018 m. pelnė „IBBY Asahi“ skaitymo skatinimo premiją. Šio įvertinimo nebūtų, jei ne daugybė kūrybingų žmonių, taktilinių knygų konkursų dalyvių, savo veikla paskatinusių šių knygų plėtrą visame pasaulyje. 

Išsamias konkurso sąlygas lietuvių kalba rasite Lietuvos aklųjų bibliotekos svetainėje www.labiblioteka.lt, o kitomis kalbomis – „Typhlo & Tactus“ svetainėje www.tactus.org. 

Audronė Gendvilienė 

  Parašas po straipsniu

Nuotrauka: Taktilinės knygos viršelio nuotrauka. Joje matoma tik nedidelė knygos dalis, ją kairės rankos pirštais liečia žmogus. Šviesiame medžiaginiame knygos viršelio fone vaizduojamas tamsus medis. Jis pasiūtas iš storesnės medžiagos ir pritvirtintas prie lygaus knygos viršelio, todėl jo paviršius iškilus. Medis turi stambias šakas ir masyvius lapus, taip pat kelias prisiūtas sagas ant kamieno, vieną iš jų kaip tik žmogus liečia rodomuoju pirštu. 

 

Parašas po straipsniuIšgirsti architektūrą 

Lapkričio pabaigoje architektė Rasa Chmieliauskaitė, garso menininkas Arnas Mikalkėnas ir menotyrininkas Justinas Kalinauskas pristatė kartu su Kauno menininkų namais (KMN) Lietuvos kultūros tarybos remto projekto „ECHOtektūra“ atradimus ir rezultatus – apibendrino patirtis, kūrybos procesą ir pristatė specialų garso albumą, leidžiantį pažinti žymius laikinosios sostinės pastatus juos išgirstant. „ECHOtektūros“ pavadinimo junginys taikliai apibūdina svarbiausias projekto dedamąsias – echolokaciją (kai kurių gyvūnų ir žmonių gebėjimą per garsą vizualiai pažinti juos supančią aplinką) ir naujas architektūros tyrinėjimo galimybes – architektūros estetiką ir grožį perteikti garsu. 

Kauno menininkų bendradarbiavimas su Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos (LASS) bendruomene, kuri dalijosi patirtimi, dalyvavo, siūlė, testavo, vertino – užsimezgė dar anksčiau, rengiant panašų projektą, pavadinimu „(NE)matoma architektūra“, kurio metu neregiams ir silpnaregiams architektūros kūriniai buvo pristatyti taktiliniu būdu, buvo išleistas lytimasis leidinys. Jame analizuoti reikšmingiausi Lietuvos architektūros stiliai. Sekant jais „ECHOtektūroje“ buvo atsirinkti penki pastatai – IX forto muziejus, Pažaislio vienuolyno bažnyčia, KTU Tyrimų laboratorija, M. Žilinsko galerija ir Perkūno namas. Tiesa, šiame garso albume galima išgirsti ir šeštąjį, konceptualų architektūros objektą, pavadintą „Garso namais“, kuris egzistuoja tik garsinėje realybėje ir yra unikali galimybė vien garsiškai pajusti erdves, jų dydžius, medžiagas. 

Garso albumo kūrėjai dalijosi įtraukiančia patirtimi, kaip įvairiomis metodikomis buvo įrašinėjama šių pastatų aplinka, fiksuojamos jų akustinės savybės ir kontrastai, kaip kuriant garsines-erdvines simuliacijas buvo formuojami keli girdėjimo laukai vienu metu, paryškinant pastato architektūrines savybes ir atkreipiant dėmesį į akustikos kaitą. Atsižvelgiant į architektūros estetines raiškas, tam tikri meniniai sprendimai buvo priimami ir įrašuose. Klausantis jų tiesiog patogiai įsitaisius namuose, rekomenduojama užsidėti ausines, užsimerkti, atsipalaiduoti ir projektuoti savo mintis į garsus. Taigi „ECHOtektūros“ albumo reikia klausytis aktyviai: mintyse piešti įsivaizduojamas erdves, jų formą, aukštį, gylį, plotį, vyraujančias medžiagas ir temperatūrą. 

Kiekvienas iš mūsų gali turėti savą nuomonę apie echolokacijos fenomeną, pagaliau, kiekvieno patirtis yra individuali. Tačiau tokio požiūrio – įvertinti architektūros objekto visumą garsais – neregiams Lietuvoje dar niekas nebuvo pasiūlęs. Unikalus kartu su LASS bendruomene sukurtas meninis audialinės architektūros albumas yra visiems prieinamas nemokamas įrankis, kuris leidžia paprastu ir veiksmingu būdu erdviškai patirti architektūros kūrinius. Be abejo, šio įrašo perklausa, kuri instrukcijomis yra pritaikyta aklųjų ir silpnaregių bendruomenei, tačiau labai rekomenduojama ir matantiesiems, reikalaus vaizduotės pastangų. Bet galimybę praturtinti savo pažinimą, kūrybiškumą „ECHOtektūra“ tikrai suteikia. Albumą galite rasti https://bit.ly/3m5SWAX. 

 

Parengta pagal KMN informaciją 

 

Nuotrauka: Mūsų bendruomenės žmonės buvo dviejų architektūrinių projektų Kaune ekspertai ir testuotojai / L. Puodžiūnės nuotr. 

Jaunų merginų nuotrauka Kaune vykusioje parodoje. Patalpa erdvi, jos sienos baltos, grindys tamsios, o lubose įmontuota daugybė šviestuvų eksponatams apšviesti. Nuotraukos centre – Irma Jokštytė. Jauna, liekna mergina žengia palei baltą sieną, rankomis liesdama vieno eksponato kraštą. Mergina matoma visu ūgiu, kiek pasisukusi dešiniuoju profiliu. Jos plaukai šviesūs, garbanoti, surišti į vieną kasą, lūpos kiek pravertos, veido išraiška rami, mergina atrodo susikaupusi. Ji vilki tamsų džemperį su užtrauktuku, šviesias kelnes ir šviesius sportinius batelius. Ant nugaros Irma užsidėjusi tamsią kuprinę, o dešinę ranką ištiesusi pirmyn link sienos. Ant sienos kabo dideli, maždaug 40 centimetrų ilgio ir 60 centimetrų pločio stačiakampio formos rėmai, kuriuose vaizduojamos įvairaus dydžio nuotraukos ir paveikslai. Šalia eksponatų galima įžiūrėti ant sienos prikabintas nedideles lenteles su eksponato informacija. Irmai už nugaros stovi kita jauna mergina, architektė R. Chmieliauskaitė, žengianti pirmyn. Ji matoma visu ūgiu, šiek tiek pasisukusi kairiuoju profiliu. Jos plaukai šviesūs, iki pečių, žvilgsnis nukreiptas į dešinę, burna praverta, mergina plačiai šypsosi. Ji užsidėjusi akinius, ant galvos dėvi tamsią skrybėlę. Mergina vilki dryžuotą palaidinę trumpomis rankovėmis ir ilgą, šviesų, laisvai plazdenantį sijoną, avi šviesius sportinius batelius. Ant kaklo ji pasikabinusi ilgą pakabuką, o ant kairės rankos segi laikrodį. Dešinėje rankoje mergina laiko A4 formato užrašus ar knygą. Irmai iš dešinės, kiek pirmiau jos, žengia dar viena mergina, tačiau šioje nuotraukoje matoma tik kairioji jos kūno dalis nuo čiurnos iki viršugalvio. Mergina galvą pasukusi į kairėje esančią sieną, žvelgia į ten kabančius eksponatus ir švelniai šypsosi. Jos plaukai tamsūs, surišti į kasą. Ji vilki tamsią palaidinę trumpomis rankovėmis, tamsias kelnes, ant pečių užsidėjusi kuprinę, o ant kairės rankos segi laikrodį. Šioms trims merginoms už nugarų, antrame nuotraukos plane, matomi dar keli žmonės ir daugiau eksponatų. 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]

 

Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondo logotipas