Regimi neregiai

Autoriaus nuotraukaLaima Slepkovaitė, muzikologė, radijo laidų vedėja, [email protected]

Gospelo giesmių karalienė – Fanė Krosbi

 

Parašas po straipsniuParašiusi daugiau kaip aštuonis tūkstančius giesmių poetė, pedagogė, muzikė ir misionierė Fransė Džeinė Krosbi (Frances Jane Crosby) (1820–1915), žinoma Fanės (Fanny) vardu, buvo dėkinga likimui, kad skyrė jai neregystės dovaną. Pasak jos, pasaulio margumas neatitraukė jos dėmesio nuo tikrųjų tikslų, svarbių darbų ir vertybių, o jai iškeliavus, pirmasis jos patirtas vaizdas bus Dievo veidas. Biografai taip pat įsitikinę, kad Krosbi talentui atsiskleisti susidarė ypač palankios sąlygos dėl negalios: ji gavo puikų išsilavinimą, darė didelį poveikį žmonėms ir išlavino fenomenalią atmintį. 

Mažoji Fanė per savaitę išmokdavo po penkis Biblijos skyrius, ir kai jai suėjo penkiolika, laisvai citavo iš atminties keturias evangelijas, Patarlių knygą, Giesmių giesmę ir daugybę psalmių. Vėliau, kuriant giesmes, jai labai pravertė tokia patikima atmintis: ji galėjo ramiai sulaukti transkribuotojo, nebijodama pamiršti, ką sukūrusi, taip kartais sudiktuodama po keletą, o kartais keliolika ar net keliasdešimt giesmių iš karto. 

Penkiolikos metų ji įstojo į Niujorko neregių institutą, kur vėliau liko dėstyti. Ten buvo siūlomas platus spektras akademinių disciplinų, taip pat – muzika. Fanė išmoko groti vargonais, fortepijonu, gitara ir arfa, lavino balsą (turėjo gražų sopraną). 

Muzika ir eilės anksti tapo jos kovos ir poveikio žmonėms įrankiais. Dar būdama instituto auklėtinė, ji stojo prieš JAV Senatą, eiliuota kalba gindama neregių teisę į išsilavinimą. Tuo laiku ji ne kartą kalbėjo viešai, koncertavo Baltuosiuose rūmuose ir labai aktyviai savo pačios talentu ir iškalba demonstravo būtinybę ir prasmę daryti švietimą kuo labiau prieinamą neįgaliesiems. 

Pamilusi kitą mokytoją Alexanderį van Alstyne’ą, Fanė Krosbi už jo ištekėjo ir turėjo palikti institutą. Dviese jie rengė koncertus, jis kūrė muziką kai kurioms jos dainoms (turėdama muzikinį išsilavinimą, Fanė mieliau dirbdavo su kitais kompozitoriais, pati sukūrė melodiją tik vienai iš tūkstančių savo giesmių). Ji gana sėkmingai kūrė pasaulietines dainas, taip pat politinės ir patriotinės tematikos kūrinius, eilėraščius – gausi kūryba buvo publikuojama įvairiuose leidiniuose, todėl ji gaudavo nors ir menkus, bet stabilias pajamas užtikrinusius honorarus, o jis vargonavo ir dėstė. Abiejų uždarbis būtų pakankamas oriam pragyvenimui, tačiau dvasinio tobulumo siekianti poetė aukojo labdarai kiekvieną perteklinį skatiką ir paliko sau minimalius išteklius. 

Kuo toliau tuo labiau Fanė Krosbi ėmė jausti, kad jos tikroji paskirtis yra sielų gelbėjimas. Įpusėjusi penktąją gyvenimo dešimtį, ji susitelkė ties giesmių kūryba ir misionieryste. Jos produktyvumas buvo toks neįtikėtinas, kad leidėjai nesutikdavo publikuoti visko jos vardu, nuogąstaudami, kad pirkėjai nenorės vieno autoriaus giesmynų. Todėl ji naudojo beveik 200 įvairių slapyvardžių. 

Fanės Krosbi kuriami tekstai smarkiai skyrėsi nuo iki tol dominavusio kanono. Jos pirmtakai smerkė nuodėmes ir gąsdino tikinčiuosius pomirtine bausme. O jos eilėse buvo stiprus jausminis pradas – meilė, išganymo troškimas, žavėjimasis ir džiaugsmas, sielos pakylėjimas. Vėliau jos giesmynų analitikai žėrė aštrios kritikos dėl perdėto sentimentalumo, tačiau jų didžiulis populiarumas liudijo, jog tai buvo tie žodžiai, kurių paguoda buvo svarbi to meto tikintiesiems ir tiems, kas jais galėtų tapti. Tos giesmės atlaikė laiko išbandymus. Galbūt ne visus aštuonis tūkstančius jos gospelų šiandien galima išgirsti, bet tokie perlai, kaip „Pass Me Not, O Gentle Saviour“ tikrai skamba gana dažnai. Paspaudę nuorodą, paklausykite jo, atliekamo Lyndos Randle ir Maiklo Inglišo (Michael English). 

 

Nuotrauka. Fanė Krosbi. Garbaus amžiaus moters portretas. Nuotraukoje ji matoma nuo liemens iki viršugalvio, kiek pasisukusi dešiniuoju profiliu. Ji liekno sudėjimo, ilgų tamsių plaukų, surištų į griežtą, bet puošnią šukuoseną, kurią pridengia ištaiginga nedidelė skrybėlė. Moteris užsidėjusi siaurus akinius tamsintais stiklais. Ji vilki tamsią puošnią suknelę su raukiniais ties kaklu ir krūtine. Moteris žiūri tiesiai, atrodo pasitempusi, netgi šiek tiek rūstoka. 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]