NAUJOS TECHNOLOGIJOS

Gediminas JONIKAITIS

BANKOMATAI KALBA VIS DAUGIAU


Liepos viduryje grupė LASS narių lankėsi bankinių technologijų įmonėje BS/2, kuri priklauso įmonių grupei "Penki kontinentai". Čia jie išbandė sukurtą ir į bankomatą įdiegtą programinį sprendimą, padedantį neregiams ir silpnaregiams be pašalinių žmonių pagalbos atlikti finansines operacijas. Bankomatų ekranuose informacijai pateikti yra naudojama HTML kalba, todėl atvaizduoti įmanoma praktiškai viską, ką galime matyti ar girdėti interneto svetainėse: galima pasirinkti spalvų kontrastą, didinti ar mažinti tekstą, informaciją pateikti keliomis kalbomis, įdiegti kalbos sintezę. 

Ekrane rodomai informacijai paversti balsu panaudota Vilniaus universiteto sukurta balso sintezė ir Reginos balsas su galimybe, jei bus poreikis, greitinti ar lėtinti kalbėjimo tempą. Galima įrenginį užprogramuoti taip, kad prijungus ausines ekranas užgestų. Naudojimosi bankomatu tvarka gali būti keičiama. Kol kas numatyta tokia:

1. Neregio režimas bankomatuose aktyvuojamas prijungus ausines prie bankomato. Lizdas būtų dešinėje pusėje apačioje, kampe, tarp ekrano ir klaviatūros. 

2. Naudotojas ausinėse girdi informaciją apie kalbos pasirinkimą. 

3. Naudotojas, esant poreikiui, pasirenka privatumo režimą, t.y. ekranas gali būti juodas ir jame nieko nesimatys. Yra galimybė, kad ekranas užgestų tik atliekant tam tikras operacijas: pvz., rodant balansą, pasirenkant išmokamą pinigų sumą. 

4. Siūloma galimybė susipažinti su šio bankomato naudojimosi instrukcija (kur kokios angos, mygtukai, jų funkcijos ir t.t.). Taip pat tokia informacija bus paskelbta internete. Valdymas vyksta pagrindine bankomato klaviatūra, nors galima tai daryti ir šoniniais mygtukais. 

5. Toliau siūlomos trys standartinės funkcijos: informacija apie balansą, pinigų išmokėjimas ir kortelės PIN kodo keitimas. Įgarsinama standartiškai: pirmiausia pasakoma funkcija, tada - kurį mygtuką spausti. 

Virš kortelių įdėjimo, pinigų išėmimo, čekio išdavimo angų bus lipdukai brailio raštu, informuojantys, kur yra kokia anga. Jei bus poreikis, bankomato viršutiniame dešiniame kampe gali būti pateikta trumpa bankomato naudojimosi instrukcija. 

Sistema sukurta, lieka galutinai pritaikyti pagal poreikius. Tolimesni žingsniai - bendravimas su bankais, sistemos reikalingumo pagrindimas, o tada bankai tars paskutinį žodį. Sunku prognozuoti, kiek tai gali kainuoti ir ar bankai bus suinteresuoti investuoti. Pasaulinė praktika rodo, kad bankai pritaiko savo bankomatus regėjimo negalią turintiems žmonėms. Tokios šalys kaip Australija, Filipinai, Turkija, Jungtinė Karalystė jau turi kalbančius bankomatus. O JAV iki 2012 metų turėjo 100 tūkst. tokių bankomatų. 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]