VIRŠELIS

 

E. DEGA. ESTELLE MUSSON, NEREGĖS DEGA PUSSESERĖS PORTRETAS


E. DEGA. ESTELLE MUSSON, NEREGĖS DEGA PUSSESERĖS PORTRETAS. Parašas po iliustracija.

Prancūzų tapytojas, grafikas ir skulptorius Edgaras Hileras Dega (1834–1917) mokėsi Paryžiaus dailės mokykloje pas L. Lamotą. Po to Italijoje studijavo ankstyvojo Renesanso dailę. Ž. L. Davido ir Ž. Engro klasicistinės tapybos veikiamas, sukūrė istorinių kompozicijų ir portretų ("Belelio šeima", "Moteris su chrizantemomis"). Vėliau suartėjo su impresionistais, dalyvavo jų parodose, vaizdavo kasdienę aplinką, paprastus Paryžiaus žmones ("Baltinių lygintojos"), sunkų artisto darbą ("Šokio pamoka" ir kt.). Sukūrė seriją moters aktų, balerinų, statulėlių iš molio ir vaško. Ištobulino fragmentinę kompoziciją, piešinį, pastelės techniką. Dailininkai gana retai vaizdavo nereges moteris, o tapytos – dažniausiai būdavo iš giminių rato. Toks pavyzdys – E. Dega tapyti neregės pusseserės portretai. Matyt, dailininką su pussesere siejo artimi ryšiai, nes yra likęs ne vienas jo tapytas šios merginos portretas. Vienas iš pirmųjų buvo nutapytas 1863–1865 m. ir yra saugomas Walters meno galerijoje Baltimorėje. 1872 m. dailininkas nutapo net du pusseserės portretus, kurių vienas yra Orsay muziejuje Paryžiuje, kitas – Nacionalinėje meno galerijoje Vašingtone. Dar po metų dailininkas nutapo ketvirtą mums žinomą savo giminaitės portretą, kuris puošia Naujojo Orleano meno muziejaus sienas. Matyt, mergina labai mėgo gėles, nes dviejuose iš keturių portretų vaizduojamos gėlės. Šioje reprodukcijoje pavaizduota mergina stovi prie mažo stalelio ir tvarko didžiulėje vazoje gėles. Galbūt ji pati ką tik parnešė iš sodo šį kvepiantį glėbį ir susikaupusi skirsto į dvi – didelę ir mažą – vazas. Gėlės ir vešlūs jų lapai – įtaigūs kontrastai merginos juodos ilgos ligi žemės suknios fone. Kaip ir šiame, taip ir visuose kituose pusseserės portretuose, dailininkas nesistengė įmantriai pavaizduoti aklumo. Visuose keturiuose portretuose – lyg užsisvajojusios merginos akys, o jos aklumą dailininkas įvardija paveikslo pavadinime. Paveiksle esama visai Dega kūrybai būdingų judesių, gestų, pozų, būsenų išraiškingumo. Visi Dega pusseserės portretai XIX amžiaus žiūrovui liudijo: aklumas yra ne tik skurdo palydovas – jis apsilanko ir pasiturinčiose šeimose. 

 

Vytautas GUDONIS 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]