VIRŠELIS

 

MAETEN DE VOS. SAMSONAS, GRIAUNANTIS FILISTINŲ ŠVENTYKLĄ


MAETEN DE VOS. SAMSONAS, GRIAUNANTIS FILISTINŲ ŠVENTYKLĄ. Parašas po iliustracija

Mūsų žurnalo skaitytojams gerai žinoma svarbią vietą Senojo Testamento Teisėjų knygoje užimanti Dievo pašvęstojo Samsono istorija. Šalį, kurią Dievas buvo davęs izraelitams, užvaldė filistiečiai, garbinantys padarytus iš medžio ar akmens stabus. Izraelitams reikėjo stipraus vado. Toks buvo Samsonas, kuris lyg ožiuką sudraskė jį užpuolusį liūtą, asilo žandikauliu stipruolis išguldė tūkstantį filistiečių karių. Filistiečiai, supratę, kad Samsono jėga neįveiks, pabandė jį palaužti gudrumu - pasiuntė gražuolę Dalilą, kuri turėjo išgauti iš stipruolio jo galios paslaptį. Gražuolė sužinojusi, kad Samsono jėga plaukuose, miegančiam stipruoliui nukirpo garbanas. Tada filistiečiai nesunkiai įveikė Samsoną, apakino jį ir, prirakinę prie girnų, privertė malti grūdus. Netrukus nelaisvėje jo plaukai ataugo - grįžo buvusi galia. Dabar filistiečiai norėjo pasilinksminti - pasijuokti iš nelaimingojo. Tokiu tikslu tarnai Samsoną atvedė į rūmus. Jis paprašė, kad būtų nuvestas prie dviejų kolonų rūmų viduryje. Staiga stipruolis į jas įsirėmė abiem rankom. Kolonos sudrebėjo, rūmai sugriuvo, po nuolaužomis žuvo ir Samsonas, ir filistiečių vadai. 

Flamandų istorinio žanro tapytojas ir portretistas Maeten de Vos Vyresnysis (1532 - 1603) 1580 m. išraižo, atspaudžia ir nuspalvina graviūrą, kurioje pavaizduotas Samsonas, griaunantis filistinų šventyklą. Dailininkui buvo svarbu pavaizduoti ne tik žmones, bet ir architektūrą, ir peizažą. Pirmojo plano dešinėje pusėje stovi apakintas, jau atgavęs jėgas Samsonas. Jis prie savęs jau pritraukęs dvi neaukštas pastato kolonas. Šio galiūno judesio rezultatas šiurpus: po šventovės griuvėsiais jau gulintys arba dar tik krentantys filistinai. Įtaigiai pavaizduota griuvimo dinamika: krintančios kolonos, įvairiomis architektūrinėmis detalėmis puoštos virstančios sienos. Antrame plane - jau griuvėsiais virtusi siena, regis, plačiai atsivėrė durys - matomas arkomis puoštos šventyklos vidus. Pavaizduota ir išlikusi nesugriautos šventyklos dalis - ji išryškina stipruolio padarytą žalą. Kairėje graviūros pusėje trečiame ir ketvirtame plane - ramus peizažas, sudarantis kontrastą su pirmojo piešinio plano tragizmu. Dailininkas iš amžių glūdumos mums liudija: viskas gyvenime be galo trapu - čia pat ir taiki, rami būtis, ir griūties chaosas. Šis meno šedevras yra saugomas Londone, Britų muziejuje. 

Vytautas GUDONIS 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]