NEREGYS IR VISUOMENĖ

Alvydas VALENTA

PAGAUTI IR APRAŠYTI VAIZDĄ


Patirtį perėmė kauniečiai 

Lapkričio 5 diena Nacionaliniame Kauno dramos teatre buvo kiek neįprasta. Ryte - spaudos konferencija-diskusija "Scenos meno prieinamumas žmonėms su specialiaisiais poreikiais", vakare - M. Frischo pjesė "Biografija: vaidinimas" (rež. Gintaras Varnas), kurią kartu su reginčiaisiais stebėjo arba klausėsi ir keturiasdešimt aklųjų bendruomenės narių. Dauguma jų - kauniečiai, tačiau buvo atvykusių atstovų ir iš Vilniaus bei Panevėžio. 

Spektaklis buvo rodomas taikant specialų garsinio vaizdavimo (angl. audiodescription) metodą. Paprastai kalbant, tai tas pats daugeliui aklųjų jau pažįstamas garsinis spektaklio ar kito viešo renginio komentaras. Tačiau tarp paprasto, dažnai mėgėjiško žodinio komentaro ir garsinio vaizdavimo esama esminių skirtumų. Kokie jie, nesileisdami į teorinius samprotavimus, plačiau neaptarinėsime. Manome, kad iš šio rašinio nesunkiai suprasite patys. 

Kaip ir praėjusius keletą kartų, Kauno dramos teatro salėje buvę aklieji turėjo pultelius ir ausines, per kurias klausėsi jiems parengto žodinio spektaklio vaizdo. 2012 m. pavasarį LASS ir Nacionalinis dramos teatras akluosius pakvietė į pirmąjį spektaklį su garsiniu vaizdavimu - tai buvo garsioji A. Čechovo pjesė "Dėdė Vania". Spektaklį komentavo aktorė Adrija Čepaitė. Vėliau buvo H. Ibseno "Visuomenės priešas", F. Molnaro "Lilijomas", Just. Marcinkevičiaus "Katedra". Tapo beveik tradicija per metus parodyti du šitaip parengtus spektaklius: vieną - pavasarį, kitą - rudenį. 

"Labai norėjome neregiams parodyti skirtingų režisierių darbo stilių, kūrybinius sprendimus ir sumanymus, - sakė LASS respublikinio centro vyresnioji specialistė Lina Puodžiūnienė. - Šitaip praėjusių metų pabaigoje atsirado E. Nekrošiaus režisuota "Dieviškoji komedija, o šių metų pavasarį - J. Vaitkaus Rusų dramos teatre pastatytas "Karalius Lyras". Šį rudenį persikėlėme į Kauną. Ateinančiais metais keliausime gal dar į kitą Lietuvos teatrą." 

Atsitiktinumas, sutapimas, o gal šių dienų gyvenimo padiktuotas sprendimas, tačiau tų pačių 2012 m. rudenį Vilniaus universiteto Kauno humanitarinio fakulteto germanų filologijos katedra pakvietė būsimuosius vertėjus studijuoti pagal naują, tai yra audiovizualinio vertimo, programą. Viena iš šios programos disciplinų yra rašinio pradžioje jau minėtas garsinis vaizdavimas. Neperdėdami pasakysime, kad disciplina skirta kaip tik akliesiems. Garsinio vaizdavimo tikslas - vizualinius vaizdus, tai yra paveikslus, žemėlapius, nuotraukas, aprašyti neregiui suprantama kalba. Į šią kategoriją įeina ir kino filmai, spektakliai, kiti vieši renginiai, kuriuose paprastai neišsiverčiama be vizualinių režisūros sprendimų. 

Bet grįžkime į lapkričio 5 dieną. Spektaklį "Biografija: vaidinimas" komentavo ne aktorė A. Čepaitė, o vienas iš būsimų audiovizualinio vertimo specialistų - Ričardas Kudirka. Su šiuo balsu daugelis aklųjų, ypač neabejingų sportui, jau galėjo susipažinti: vasarą R. Kudirka komentavo internetu transliuotas Kaune vykusias Europos golbolo čempionato varžybas. Daugelio aklųjų nuomone, golbolo varžybas R. Kudirka komentavo meistriškai: klausydamas dažnai galėdavai pamanyti, kad komentuojamos ne aklųjų ir ne golbolo, o kokios svarbios pasaulio futbolo pirmenybės. Nesu teatro meno ir garsinio vaizdavimo ekspertas, todėl negalėčiau tvirtinti, kad tokį patį apibūdinimą galima taikyti R. Kudirkos komentuotam, tiksliau, garsiškai aprašytam M. Frischo spektakliui. Daugelio tą dieną spektaklį žiūrėjusių žmonių nuomone, jai pritariu ir pats, komentaras buvo aiškus, suprantamas, atsakingai parengtas. Kaip ten būtų, yra didelė tikimybė, kad šio jauno gabaus žmogaus balsą savo ausinėse, garso įrašo takeliuose ar internete išgirsime dar ne kartą. Kitų audiovizualinio vertimo būsimųjų specialistų garsiniai aprašymai kol kas gal dar ne tokie ryškūs, bet irgi yra saviti ir įdomūs. 2014-2015 m. jie jau parengė keleto populiarių animacinių filmukų, vaizdo siužetų, sporto varžybų garsinius aprašymus. Visus juos galima rasti Lietuvos aklųjų bibliotekoje. Netrukus jų turėtų padaugėti. Audiovizualinio vertimo programos iniciatorė Lietuvoje, garsinio vaizdavimo disciplinos dėstytoja dr. Laura Niedzviegienė pasakojo, kad ši specialybė studentams pradedama dėstyti trečiame kurse. Tada jie turi atlikti praktinius darbus. Pernykščiai trečiakursiai tokius darbus jau atliko, šiemetiniai trečiakursiai juos dar tik ruošia. Tiek L. Niedzviegienės, tiek ir Kauno dramos teatro vadovų nuomone, rengiant spektaklius su garsiniu vaizdavimu, su Kauno humanitarinio fakulteto studentais bendradarbiaujama bus ir ateityje. Teatro vadybininkė spaudai Jolanta Garnytė-Jadkauskienė redakcijai sakė, kad teatras šiais metais parodys dar vieną spektaklį su garsiniu vaizdavimu. Lapkričio viduryje galutinai paaiškėjo, kad tai bus spektaklis vaikams - A. Dilytės pjesė "Solė ir močiutės". Numatoma rodymo data - gruodžio 30 diena. "Bus žiemos atostogos, daugelis vaikų bus išvykę į namus, - sakė vadybininkė, - kol kas galutinai nežinome, kiek jų panorės ateiti į teatrą, bet tikimės, kad apie 30-40 turėtų susirinkti." 

 

Zuikis ir kiti gyvūnai 

O dabar trumpam nusikelkime į 2014 m. pabaigą ar 2015 m. pradžią. 

"Raudonu, pirmu numeriu pažymėtu troleibusu dainuodami važiuoja žvėrys. Troleibusą atsiveja zuikis ir į jį įsėda. Troleibusu važiuoja lokys, antis, katinas, kiaulė, voveraitė, meškiukas, ožka, triušis, pelytė. Troleibusą vairuoja bebras. Rodomas vienas troleibuso langas. Matomi gyvūnai. Rodomas kitas langas. Rodomas vairuojantis bebras. Zuikis sėdi užsikėlęs koją ant kojos". (iš animacinio filmuko "Zuikis simuliantas"). 

"Scena tamsi, apšviesta mėlynai, skendi dūmuose. Scenos vidury ant pakylos stovi didžiulis senovinis malūnas, pakrypęs į kairę pusę. Iš dešinės malūno pusės išeina du angelai ir atsisuka į publiką. Iš kairės malūno pusės taip pat išeina du angelai. Pro priekines malūno duris išeina keturi angelai ir mažais žingsneliais leidžiasi į sceną. Visi pradeda siūbuoti rankomis. Tada pro malūno duris įžengia Dievas, iškėlęs abi rankas į viršų dairosi aplink. Iš lėto žemyn leidžiasi į sceną. Angelai mojuoja rankomis." (iš miuziklo "Velnio nuotaka"). 

"Danguje skrenda raudonplaukė, geltonplaukė ir juodaplaukė mažytės mergaitės. Pasirodo blogiečių armija: mutantai, sprogdintojai, mušeikos, velniai ir griovikai. Ir jos savo mažais kūneliais, bet didele jėga stoja į kovą. Raudonplaukė mergaitė smogia mušeikai beždžionei. Geltonplaukė smogia sprogdintojui. O juodaplaukė spiria velniui į veidą ir išspiria jam dantį. Visos kartu šios mažytės didžiaakės, mosikuodamos savo trumpomis rankytėmis, kaunasi su blogiu". (iš filmo "Supermergaitės"). 

"Salėje tamsu ir po truputį salės gale esančiuose ekranuose pradedami rodyti Egipto vaizdai. Kairysis ekranas melsvas, dešinysis - gelsvas. Tarp ekranų yra podiumas. Trumpai sužybsi smulkūs ornamentai apskritimuose. Tuomet abiejuose ekranuose rodomi smėlio vaizdai. Vis dar sužybsi tie patys ornamentai. Vaizdas šiek tiek pasikeičia - matome dykumą. Vaizdas pasikeičia. Dykuma aukštėja iš kairės į dešinę. Kairėje pusėje kupranugariai, ant jų - žmonės. Kairysis ekranas sužybsi. Vietoje kupranugarių atsiranda pilis." (vaizdas iš madų spektaklio). 

Dar yra legendiniai "Simpsonai", filmukas apie Mikę Pūkuotuką, vampyrą Nosferadu, šiuolaikinio šokio, krepšinio, futbolo varžybų garsiniai aprašymai. Kaip minėjome, visus juos galima rasti Lietuvos aklųjų bibliotekoje. Visi jie yra pirmieji kauniečių studentų praktiniai darbai - pastangos reginčio žmogaus matomą vaizdą aprašyti neregiui suprantama kalba. Nežinau, kokia bus kitų bičiulių nuomonė, tačiau man tai buvo ir žaisminga, ir informatyvu, ir įdomu. Bent kartą kaip "baltas žmogus" galėjau ir pats pasižiūrėti kokį seną animacinį filmuką ar madų spektaklį, suprasti, kaip yra kuriamas vizualus vaizdas, koks yra jo santykis su tekstu ir kūrinio visuma. 

Skeptikas šioje vietoje galbūt pasakys: "Na, ir kas? Vėl menas, spektakliai, visokie garsiniai vaizdavimai - nuo jų nei piniginė storėja, nei tampi sotesnis." Piniginė nestorėja ir sotesnis netampi, bet gyvenimas tikrai įgyja daugiau spalvų, žaismingumo, lengvumo ir nepajunti, kaip pradedi jam šypsotis! 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]