VIRŠELIS

 

E. TOUDOUZE. EDIPAS ATSISVEIKINA SU ŽMONA IR SŪNUMIS


E. TOUDOUZE. EDIPAS ATSISVEIKINA SU ŽMONA IR SŪNUMIS. Parašas po iliustracija

Prancūzų dailininkas Edouard Toudouze (1848-1907) gimė Marselyje, architekto šeimoje. Baigęs mokyklą, būdamas vos devyniolikos, jaunuolis pradėjo savo darbus eksponuoti Paryžiaus meno salone. Jo paveikslas "Edipas atsisveikina su žmona ir sūnumis" buvo apdovanotas Romos Nacionalinės meno mokyklos didžiuoju prizu - tai garantavo stipendiją keturių metų studijoms Italijoje. Vėliau dailininkas dar labiau susidomėjo istorine ir mitine tematika. Dailininkas išliko populiarus, nors tapė akademiniu stiliumi, o tuo metu populiarėjo impresionistinė tapyba. Dailininko darbus noriai pirko įvairūs muziejai. 

Drobėje "Edipas atsisveikina su žmona ir sūnumis" dailininkas žalsvai pilkų spalvų fone pirmame plane vaizduoja ant raštuoto kilimo juoda skraiste pridengtą Edipo žmonos Jokastės kūną. Šalia ant apatinio, vedančio į karaliaus rūmus laipto prislėgtas tragedijos, laikantis velionės žmonos ranką, sėdi iš nevilties save apakinęs Edipas. Ką mąsto neregys karalius? Apie orakulo pranašystę, kad jis užmuš savo tėvą ir ves motiną? Apie ankstyvą abiejų sūnų mirtį? Paveiksle - ištikima jo duktė Antigonė, švelniai apsikabinusi tėvą, su skausmu žvelgia į gyvybės ženklų nerodantį motinos veidą. Antrame paveikslo plane ant kailiais užtiestos nedidelės pakylos suguldyti dviejų jaunų vyrų kūnai. Tai Polineikas ir Eteoklis, kovoję dėl sosto ir beprasmiškai žuvę dvikovoje. Guli ir mirties įrankis - kalavijas, dar neseniai vieno iš sūnų galvą dengęs, tačiau neišgelbėjęs gyvybės šalmas, guli šarvai ir skydas - neseniai vykusios kruvinos kovos liudininkai. Vidudienio saulės šviesą lyg laivo burė dengia didžiulis pavėsinės audeklas, prislopinantis spalvas ir sustiprinantis ore tvyrantį netekties skausmą. Už pavėsinės - saulės nutviekstas miestas, skulptūros, tolumoje mėlynuojantys kalnai. Pavėsinę dengiantis audeklas brėžia prieblandos ir akinančios šviesos, lyg gyvenimo ir mirties, ribą. 

Šis įspūdingas aliejumi ant drobės nutapytas darbas 1871 metais Romoje buvo apdovanotas didžiuoju prizu kaip geriausias istorinis paveikslas. Jis saugomas Paryžiaus nacionalinėje meno mokykloje. 

 

Vytautas GUDONIS 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]