VIRŠELIS

 

P. LASTMAN. ARKANGELAS RAFAELIS SU TOBIJUMI IR TOBITU


P. LASTMAN. ARKANGELAS RAFAELIS SU TOBIJUMI IR TOBITU. Parašas po iliustracija

Olandų dailininkas Pieter Lastman (1583-1633) gimė Amsterdame, tapybos mokėsi pas G. Pitersą. 1604 m. dailininkas išvyko į Italiją, dirbo Romoje ir Venecijoje. Jam didelį įspūdį paliko Caravaggio kūryba. 1607 metais grįžo į Amsterdamą ir visą gyvenimą praleido šiame mieste. Tapydamas rinkosi biblinę ir mitologinę tematiką patrauklių peizažų fone. Jo tapyti paveikslai turėjo paklausą, buvo perkami. 1618 m. P. Lastman buvo pripažintas geriausiu Amsterdamo dailininku. 1624-1625 metais pas jį mokėsi Rembrantas, kuris visą gyvenimą labai vertino savo mokytojo kūrybą. Keletą paveikslų dailininkas buvo paskyręs Tobito tematikai. Žurnalo skaitytojams yra žinoma Senojo Testamento istorija apie apakusį Tobitą. Sūnus, padedamas angelo Rafaelio, sugavo didžiulę žuvį, iš kurios tulžies padarytais vaistais išgydė tėvo akis. Dailininkas šiam epizodui paskyrė paveikslą "Tobijus ir Rafaelis sugauna didelę žuvį". 

Paveikslas "Arkangelas Rafaelis su Tobijumi ir Tobitu" pasižymi P. Lastmanui būdingu veikėjų gausumu bei puikiu fono peizažu. Pirmajame plane - kylantis nuo žemės į dangų angelas Rafaelis. Subtiliai pavaizduotas Rafaelio skrydis - angelas stovi ant lengvai kylančio debesies. Po jo kojomis lieka sidabras, kurio angelas atsisakė. Dėkodamas už aklumo išgydymą, žemai nusilenkęs, sukryžiavęs ant krūtinės rankas, klūpo senasis Tobitas. Šalia jo - priklaupęs jaunasis Tobijus. Paveiksle dailininkas, palikęs nedidelį lopinėlį dangaus su lyg pūkas plaukiančiais debesimis, kitoje drobės dalyje nutapė gyvūnus ir statinius. Dešiniajame pirmojo plano kampe - ramiai rupšnojantis žolę ožys, skiauterėtas gaidys, išdidus povas. Antrajame plane lyg Nojaus laive vaizduojama asilų pora, arklys ir kupranugaris, ant kurio nugaros puikuojasi raudonuodegis egzotiškas paukštis. Ne mažiau informatyvus ir trečiasis paveikslo planas. Keli žmonės iš tolo stebi atsisveikinimo su angelu sceną. Įsižiūrėję pastebime ir veikiantį fontaną, papuoštą skulptūra, ir klasikinio stiliaus arką, ir dar vieną stebėtoją. Ant kalno pastatyto dviaukščio namo stogo įrengta balandinė su aplink skraidančiais balandžiais. Į šio namo sieną atrėmęs ilgas kopėčias stovi šeimininkas - matyt, jam svarbus pastato remontas. Toliau ant kalvos, vešlios žalumos fone, - pilis, gyvenamieji namai ir papėdėje susibūrusi grupelė žmonių. Pro medžių vešlumą matomas lopinėlis jūros - jį nuo dangaus žydrynės skiria tolumoje boluojantis debesis. Visko, regis, labai daug, tačiau toks P. Lastmano talentas - tapytojas visą šią gausą pateikia kaip nedalomą organišką harmoniją. 

Šis paveikslas, nutapytas 1618 metais, yra saugomas Danijos nacionaliniame muziejuje. 

 

Vytautas GUDONIS 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]