VIRŠELIS

 

L. ALMA-TADEMA. GLAUKAS IR NIDIJA


 L. ALMA-TADEMA. GLAUKAS IR NIDIJA. Parašas po iliustracija

Britų dailininkas Laurens Alma-Tadema (1836-1912) gimė Nyderlanduose, notaro šeimoje. Buvo šeštas vaikas. Tėvas mirė, kai Laurensui buvo ketveri. Į savo šeimą berniuką priėmė tėvo pirmoji žmona. Kadangi buvo silpnos sveikatos (įtarta džiova) ir manyta, kad ilgai negyvens, Laurensui buvo leista užsiimti piešimu ir tapyba. 1852 m. jis įstojo į Antverpeno karališkąją akademiją. Tapybos mokėsi pas K. G. Wappersą. Studijuodamas už darbus gavo keletą apdovanojimų. 1855 m. buvo paskirtas istorinio kostiumo meistro profesoriaus Luiso Jano de Taeye dailininko padėjėju. 1861 m. jo paveikslas "Chlodvigo vaikų auklėjimas" buvo puikiai meno kritikų įvertintas - tai buvo geras pagrindas tolesnei karjerai. 

Tapytojas ypač mėgo vaizduoti Egipto, Graikijos ir Romos senovę. Dailininkas turėjo daug apdovanojimų. Finansiškai buvo vienas sėkmingiausių to meto menininkų. 

1867 m. dailininkas Laurensas nutapo drobę "Glaukas ir Nidija". Glaukas ir Nidija - anglų rašytojo Edvardo Bulverio - Litono istorinio romano "Paskutinės Pompėjos dienos" herojai. Glaukas - jaunas, žavus turtingas pompėjietis, kurį beviltiškai įsimyli pas jį gėlininke dirbanti neregė Nidija. Paveiksle dailininkas pavaizdavo Glauką, prigulusį ant aukšto ištaigingo gulto, šalia ant grindų sėdinčią ir gėlių vainiką pinančią Nidiją. Glaukas ranka pasirėmęs galvą stebi besidarbuojančią merginą. Čia tapytojas, kaip ir kitose drobėse, puikiai pasinaudojo savo mokytojo L. J. de Taeye kostiumo pamokomis - Glauko sniego baltumo tuniką puošia subtilūs graikų ornamentai, Nidijos suknia ir ant kelių užmesta skraistė krinta dailiomis klostėmis. Kaip ir daugelyje paveikslų, menininkas rado vietos jo mėgstamam marmurui. Tolesniame paveikslo fone nesunku įžiūrėti ornamentais išmargintą postamentą, ant kurio - net kelios balto marmuro skulptūros. Dailininkas net tris kartus lankėsi Pompėjoje - ten rinko etnografinę medžiagą. Kiekvienas ornamentas - ar ant lovos užtiesalo, ar ant marmuro grindų, ar kilimo piešinys už Glauko nugaros - dvelkia autentika. Dailininkas nepabrėžia Nidijos aklumo - jam svarbiausia to meto dvasia. Ir tai pavaizduoti jam iš tiesų pavyko. 

Šis nedidelis (39 x 64,2 cm) aliejumi ant drobės tapytas paveikslas puošia vieną iš daugelio Klivlando (JAV) meno muziejaus sienų. 

 

Vytautas GUDONIS 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]