IŠ KELIONIŲ SUGRĮŽUS

Alvija JEZNAITĖ

SAULĖTOJI GRAIKIJA

Graikija. AmfiteatrasKaip kiekvieną vasarą, taip ir šią, Vilniaus Vilkpėdės bendruomenės socialinių paslaugų centro direktorius Algimantas Arbočius ir kelionių agentūra "Kelionių laikas" organizavo išvyką į užsienį. Šiais metais rugpjūčio 9-20 dienomis centro lankytojams ir jų bičiuliams buvo pasiūlyta kelionė į saulėtąją Graikiją. Iš viso į ją vyko 21 keliautojas, pusė iš jų - turintys regėjimo negalią. Visus viliojo noras pažinti seniausią Europos kultūrą, pamatyti vaizdingas vietoves, pasigrožėti kalnų ir jūros pakrančių vaizdais.

Iš Lietuvos keliavome per Lenkiją, Slovakiją, Vengriją, Serbiją. Atvykome į Belgradą: čia pirmoji kelionės ekskursija - pažintis su Serbijos sostine: Parlamento rūmai, rotušė, įspūdinga arkivyskupo Šv. Savos cerkvė, Belgrado pilis, nuo kurios atsiveria nuostabus vaizdas - Savos ir Dunojaus upių santaka. Pabuvoję Serbijoje, tęsėme kelionę per Makedoniją. Užsukome į jos sostinę Skopjė, kuri yra Motinos Teresės gimtasis miestas. Trumpa apžvalginė ekskursija: senasis turkų laikais statytas miesto kvartalas, Mustafa Pasha mečetė, miesto simbolis - Bizantijos laikų tvirtovė, miesto centras su Makedonijos praeitį įamžinančiais paminklais.

Apsilankę Skopjė toliau keliavome Graikijos link. Važiuojant per šią šalį stebino gausios alyvmedžių giraitės ir vynuogynų plotai. Pakeliui grožėjomės Olimpo kalnyno, graikų laikyto šventa dvylikos antikos dievų buveine, didybe. Aukščiausia viršukalnė net 2917 m aukščio - tai mitinė Dzeuso buveinė.

Kitos dienos rytą vykome į Parnaso kalno šlaite įsikūrusius antikinius Delfus - vieną žavingiausių Graikijos vietų, kurios istorija siekia Mikėnų periodą. Delfai buvo laikomi antikinio pasaulio centru. Jie garsėjo kaip Apolono buveinė. Čia žmonės atvykdavo garbinti dievo ir per orakulą klausti jo patarimų. Aplankėme archeologines Delfų įžymybes: Kastalijos šaltinį (pasak legendos, jo vanduo turi atjauninančių savybių), Apolono šventyklą - vieną įspūdingiausių šio dievo garbinimo vietų, garsėjusią orakulu ir pitijomis, taip pat Atėnės šventyklą, muziejų, kuriame saugomos Antikos laikų skulptūros. Pakeliui dar trumpai sustojome Termopiluose, kur gindami Tėvynę žuvo 300 spartiečių. Pasigrožėjome įstabaus grožio kalnais.

Išaušus naujai dienai, plaukėme laivu į nuostabią Skiathos salą. Plaukdami gėrėjomės įstabaus grožio Egėjo jūros salomis. Vaizdai nepakartojami, net sunku nusakyti žodžiais, reikia tiesiog pamatyti ir patirti. Atplaukę į salą pasivaikščiojome autentiškomis Skiathos miestelio gatvelėmis. Vėliau lankėmės garsiausiame Skiathos saloje Lalarijos paplūdimyje, kur mėgavomės maudynėmis spindinčiame Egėjo jūros vandenyje. Visa tai buvo atgaiva sielai ir kūnui.

Kitą dieną keliavome iki Kalambakos miestelio, įsikūrusio Tesalijos lygumoje. Apsilankėme aukštai uolose pastatytuose Meteorų vienuolynuose. "Meteora" - išvertus iš graikų kalbos reiškia "esantys tarp dangaus ir žemės". Šis žodis labai gerai nusako 600 m aukštyje esančius vienuolynus, kurių įkūrėjas - XIV a. iš Atono pusiasalio atvykęs vienuolis Atanasijus, gavęs Meteorito vardą. Pažintis su vienuolynais ir vienuolių gyvenimu, unikaliomis freskų, ikonų ir kitų bizantiškų meno kūrinių kolekcijomis liks neužmirštama. Lyg iš paukščio skrydžio stebėjome šventoves ir nepakartojamus panoraminius vaizdus.

Mūsų laukė Atėnai - vienas seniausių pasaulio miestų, gyvuojantis daugiau kaip 3500 metų. Miestas garsus demokratija, seniausiu pasaulyje teatru, filosofija ir antikinių paminklų gausa. Aplankėme žymiausią Antikos paminklą - virš miesto iškilusį Akropolį, senovės Atėnų tvirtovę. Kompleksas - iš šventyklų, iš kurių svarbiausia - Partenonas, dėl idealių proporcijų laikomas architektūros stebuklu. Apsilankėme olimpiniame stadione, kuriame telpa 50 tūkstančių žiūrovų. Ekskursijos pabaigoje Sintagmos aikštėje, prie nežinomo kareivio kapo, grožėjomės karališkųjų sargybinių pasikeitimo ceremonija.

Po Atėnų vykome į antrą pagal dydį Graikijos miestą - Thesalonikus. Buvusi Makedonijos sostinė įkurta 315 m. pr. Kr. Šis miestas traukia istorijos ir senovės meno mėgėjus. Paminėsiu tik žymiausius objektus: miesto simbolis - Baltasis bokštas, Pilypo II ir Aleksandro Makedoniečio paminklai, imperatoriaus Galerijaus triumfo arka, Šv. Jurgio rotonda, Šv. Demetrijaus bazilika, menanti ankstyvosios krikščionybės laikus.

Viskas turi pradžią, viskas turi ir pabaigą. Taip ir mūsų kelionė. Kiekvienas, kuris nori pamatyti ir patirti žodžiais neapsakomą gamtos, meno kūrinių grožį ir didybę, pajusti mažų miestelių dvasią, vienuolynų aurą, turi nukeliauti į Graikiją pats, o mes su didžiausiu noru lauksime kitų įdomių kelionių.