NAUDINGA ŽINOTI

Martynas VIDUGIRIS

SOCIALINĖS PARAMOS PASLAUGOS INTERNETU


Šių metų pradžioje startavo Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) parengta Socialinės paramos šeimai informacinė sistema (www.spis.lt), kuri leidžia užsisakyti net 26 socialinės paramos paslaugas. Gyventojai galės nevykti į savivaldybę, o naudodamiesi internetu pateikti prašymą gauti išmoką vaikui, socialinę pašalpą, įvairias šalpos pensijas, mokinių nemokamą maitinimą. "Naujoji sistema išties leidžia gyventojams paslaugas užsisakyti ir greičiau, ir patogiau. Tai, kad nereikia vykti į savivaldybę, ypač aktualu kaimo vietovių gyventojams, asmenims su negalia, be to, taupomas ne tik laikas, bet ir išlaidos kelionei", - sako socialinės apsaugos ir darbo ministrė Algimanta Pabedinskienė. 

Elektroniniu būdu teikti prašymus dažnai yra patogiau - sistema veikia visą parą, todėl nereikia sekti įstaigų darbo laiko, taikant prie jo savo dienotvarkę. Norint užsisakyti paslaugą, užtenka kompiuteryje turėti įdiegtą kurią nors iš populiariausių naršyklių, nereikia diegti jokios papildomos programinės įrangos. 

Norint prisijungti prie sistemos, reikia patvirtinti savo tapatybę. Tai atlikus, galima pateikti prašymą socialinei paramai gauti. Suvedus reikiamus duomenis, prašymas išsiunčiamas vienu mygtuko paspaudimu. Pateikus prašymą, duomenys apie jo būseną, priskirtą atsakingą darbuotoją bei priimtą sprendimą sistemoje matomi prašymą pateikusiam žmogui. Naudojimasis sistema yra paprastas ir racionalus. 

Gyventojo nusiųstą prašymą nagrinėja savivaldybės darbuotojai ir praneša apie sprendimą taip pat naudodamiesi sistema arba kitu prašomu būdu. 

Paslauga pasiekiama visiems, kurie naudojasi internetu tiek namuose, tiek viešosiose bibliotekose ar interneto prieigos centruose (viešai teikiamą priėjimo prie interneto sąrašą galima rasti internete: www.lnb.lt/biblioteku-sarasas ir www.vipt.lt). 

Per kelerius artimiausius metus sukurta SPIS elektroninių paslaugų sistema turėtų pasipildyti ir kitomis socialinės paramos elektroninėmis paslaugomis. 

Šiuo metu socialinės paramos šeimai sistemoje (www.spis.lt) galima užsisakyti šias socialinės paramos paslaugas: 

- skirti vienkartinę išmoką gimusiam ar įvaikintam vaikui; 

- skirti išmoką vaikui; 

- skirti globos (rūpybos) išmoką; 

- skirti vienkartinę išmoką nėščiai moteriai 

- skirti laidojimo pašalpą; 

- skirti šalpos pensiją daugiavaikei motinai; 

- skirti šalpos našlaičio pensiją; 

- skirti šalpos pensiją neįgaliojo slaugytojui; 

- skirti šalpos pensiją neįgaliajam; 

- skirti šalpos pensiją sukakusiam senatvės pensijos amžių asmeniui; 

- skirti priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinę kompensaciją; 

- skirti slaugos išlaidų tikslinę kompensaciją; 

- skirti šalpos kompensaciją daugiavaikei motinai; 

- skirti šalpos išmoką laidojusiam asmeniui; 

- skirti šalpos kompensaciją neįgaliojo slaugytojui; 

- skirti socialinę pašalpą; 

- nustatyti teisę į būsto šildymo išlaidų, išlaidų šaltam vandeniui ir išlaidų karštam vandeniui kompensacijas; 

- skirti transporto išlaidų kompensaciją neįgaliesiems; 

- skirti išmokas auginantiems vaikus iki 18 m. (besimokančius iki 24 m.) neįgaliems, kurie Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos pripažinti nedarbingais ir kurių šeimose nėra darbingų asmenų; 

- skirti mokinių nemokamą maitinimą; 

- skirti paramą mokinio reikmenims; 

- skirti transporto paslaugas; 

- nustatyti specialiųjų poreikių lygį; 

- išduoti ir keisti neįgaliojo pažymėjimą asmenims, sukakusiems senatvės pensijos amžių; 

- įtraukti į norinčių įvaikinti Lietuvos Respublikos piliečių gyvenančių Lietuvos Respublikoje, sąrašą (įvertinti asmenis dėl tinkamumo skirti vaiko globėju (rūpintoju); 

- skirti neįgaliųjų aprūpinimo techninėmis pagalbos priemonėmis, šių priemonių įsigijimo išlaidų kompensacijas. 

 

Parengta pagal www.ndt.lt informaciją 

 

* * * 

Deja, Socialinių paslaugų informacinės sistemos ar gal greičiau svetainės www.spis.lt kūrėjai į statinę medaus sugebėjo įmaišyti ir šaukštą deguto: svetainė, kaip panašiais atvejais dažniausiai ir nutinka, tik iš dalies pritaikyta žmonėms, besinaudojantiems ekrano skaitymo programomis. Teisybė, įėjus į pagrindinį svetainės puslapį, sintezatorius jame esančią informaciją skaito tarytum ir visai tvarkingai. Bet štai ateiname iki gyventojų srities (čia norintis užsisakyti paslaugą gyventojas turi identifikuotis) ir randame užrašą "prisijungti". Deja, nei saito, kompiuterininkų žargonu vadinamo "linku", nei atitinkamo mygtuko nerandame. Pasiblaškę su rodyklėmis "aukštyn žemyn", pagaliau spaudžiame užrašą "prisijungti" ir įsitikiname, kad tai ir buvo mums reikalingas mygtukas, nukreipiantis paslaugos ieškantį pilietį į "Elektroninių valdžios vartų" portalą, kur jam siūloma identifikuotis. Taigi negalima sakyti, kad prisijungimas prie sistemos akliesiems visiškai neprieinamas, bet aiškių gairių, kurias mato regintis žmogus, vos pažvelgęs į ekraną, - nėra. Ir jau visiškai nesuprantamas skyrelis, kuriame pateikiamos naudojimosi svetaine instrukcijos. Pirmiausia apie tai pranešanti nuoroda svetainės lankytoją nukreipia į visiems ar beveik visiems kompiuterių vartotojams gerai pažįstamą youtube.com. Taigi, tikimės bent kokios nors garsinės informacijos. Susirandame reikalingą nuorodą, antrą, trečią, spaudinėjame "enter", bet kompiuteris tyli, nors tu jį stačiai į sieną paleisk... Ir tik pasitelkęs į pagalbą regintį žmogų neregys sužino, kad jokio garso ar balso ir nebus. Nebus, nes visa reikalinga informacija ekrane pavaizduota piešinėliais. Kitaip sakant, svetainė sukurta regintiems vartotojams! Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos informacinių technologijų skyriaus vedėjas Stasys Puzas sutiko, kad gal svetainė dar ne visai pritaikyta žmonėms su regėjimo negalia, ir maloniai pasiūlė siųsti pastabas bei pageidavimus. Vis dėlto būtų labai gražu, kad bent SADM, kurdama ir į viešumą leisdama įvairias informacines sistemas ar svetaines, turėtų galvoje, kad jomis naudosis ir žmonės, negalintys matyti, kas užrašyta ar nupiešta kompiuterio ekrane. 

O šiaip - sistema veikia ir, kaip deklaruoja jos kūrėjai, ja galima naudotis visą parą, neišeinant iš namų (ar nuėjus iki artimiausio LASS filialo), ir užsisakyti norimą paslaugą vienu mygtuko paspaudimu. Anot minėtojo S. Puzo, sistema pati identifikuoja, kokioje savivaldybėje žmogus yra deklaravęs gyvenamąją vietą, ir jį iškart tenai nukreipia. Žmogui tereikia iš pateikto sąrašo išsirinkti norimą paslaugą ir ją užsisakyti! Paprasta, patogu, racionalu! O kai svetainės kūrėjai atliks keletą nieko ar beveik nieko nekainuojančių patobulinimų, bus dar paprasčiau ir patogiau. 


[Komentarai] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]