ŠVIETIMAS IR REABILITACIJA

Bronė VENIENĖ
 Regina BYTAUTIENĖ

AR GALIME PALIESTI KALĖDAS?


Darbo su kompiuterinėmis technologijomis įgūdžių ugdymas šiandienos švietimo institucijose - neatskiriama ugdymo turinio dalis. Augantis visuomenės kompiuterinis raštingumas, teikiamos elektroninės paslaugos daro įtaką kompiuterinių technologijų diegimui ugdant asmenis su regos negalia. Tinkamai pritaikyti kompiuteriai silpnaregių, neregių vartotojų poreikiams gali tapti žmonių su šia negalia informacijos šaltiniu.  

Vaikas prie IntellikeysKlaipėdos regos ugdymo centre (RUC) kompiuterinės technologijos naudojamos įvairaus amžiaus aklųjų ir silpnaregių kompiuterinio raštingumo įgūdžiams lavinti. Informacinėms technologijoms diegti į RUC ugdomąjį procesą suburta pedagogų kūrybinė grupė. Viena iš naujausių mokomųjų kompiuterinių priemonių - "Intellikeys" klaviatūra. "Intellikeys" klaviatūra - alternatyvi, pritaikyta asmenims, negalintiems naudotis įprasta kompiuterio klaviatūra. Ji virtuali, ergonomiška, adaptyvi. Su ja galima savarankiškai naudotis informacija, kuri įgarsinta ir matoma kompiuterio ekrane arba suvokiama liečiant ant "Intellikeys" klaviatūros dedamus reljefinius piešinius.  

Priemones "Intellikeys" klaviatūrai gaminame patys. Parinkdami temą, atsižvelgiame į jos aktualumą, veiksmingumą. Kuriame tekstus, ieškome atitinkamų garsų gamtoje, buityje. Sumanymą iliustruojame reljefiniais piešiniais. Piešinius, objektus aktyvuojame ir priskiriame jiems įgarsintą informaciją. Turime pačių sukurtas bei pagamintas kompiuterines priemones "Intellikeys" klaviatūrai temoms apie Kalėdas, Velykas plėtoti. Kompiuterinė priemonė "Kalėdos, Kalėdos pas mus!" dar labiau praturtino mūsų ugdytinių patirtį ir suteikė jiems naujų įspūdžių. Ryškios spalvos, iškilūs ar reljefiniai piešiniai bei kontūrai, trumpi, konkretūs tekstai, įrašyti garsai vaikams suteikia daug informacijos apie Kalėdas.  

Vaikas, veikdamas su priemone "Kalėdos, Kalėdos pas mus!", kaupia vaizdinius apie šių švenčių tradicijas, papročius, savarankiškai mokosi kalėdinių giesmių ir eilėraščių. Išklauso pasakojimą apie kūdikėlio Jėzaus gimimą, sužino apie kalėdinės eglės puošybos tradicijas. Tuo pat metu lavina komunikacinius gebėjimus, akies ir rankos motorinę koordinaciją, girdimąjį, regimąjį, erdvinį suvokimą, praturtina savo žodyną bei žinias apie aplinką. 

Kompiuterinę priemonę "Kalėdos, Kalėdos pas mus" sudaro penkios dalys (lapai). Kiekvieno lapo kairėje pusėje iš viršaus į apačią yra pažymėti aktyvūs mygtukai (kvadratėliai). Vaikas, paspaudęs mygtukus, išklauso užduotis ir informaciją. Kiekviename lape yra reljefinės iliustracijos. Jos ryškių spalvų, be smulkių detalių, todėl tiek nematančiam, tiek silpnai matančiam vaikui yra lengvai suvokiamos. 

Pirmos dalies lape vaikas susipažįsta su pavaizduota Mergele Marija, kūdikėliu Jėzumi, ėdžiomis, avele ir Vakare žvaigžde. Piešinio apačioje yra "aktyvūs" mygtukai, kuriuos paspaudęs, vaikas išklauso tekstą apie tai, kas piešinyje pavaizduota. 

Antros dalies lape vaikas apžiūri pavaizduotą eglę, o šalia jos žaisliukus, kurie padaryti iš skirtingų, apčiuopti patogių medžiagų: šiaudų, plastmasės, stiklo, popieriaus, kailiuko, plono blizgaus popieriaus. Paspaudęs mygtuką vaikas išgirsta pasakojimą, iš kur atvežama eglė, kaip ji atrodo, kokiais žaislais puošiama. Paspaudęs žaisliuką vaikas sužino, koks tai žaislas ir iš ko pagamintas. 

Trečios dalies lape pavaizduota papuošta eglė ir Kalėdų Senelis su dovanų maišu. Vaikas, apžiūrėjęs Kalėdų Senelį ir paspaudęs piešinį, išgirsta pasakojimą apie Senelio išvaizdą. O apžiūrėjęs pavaizduotą lape maišą sužino, kokios dovanėlės jame yra. 

Ketvirtame lape vaikas apžiūri pavaizduotas Nykštuko ir Snieguolės iliustracijas. Jis sužino, kaip vaikai persirengia pamėgtais pasakų personažais, dainuoja kalėdines dainas. Paspaudus Nykštuko, Snieguolės piešinius išklauso pasakojimą apie jų išvaizdą bei deklamuojamus eilėraštukus. 

Penktas, paskutinis lapas, yra tarytum visos Kalėdų temos kulminacija. Paspaudęs pavaizduotų trijų skirtingų formų fejerverkus, vaikas išklauso pasakojimą, kaip kiekvienas iš jų atrodo, ir išgirsta fejerverkų garsus. Beje, tai viena iš mėgstamiausių temų. Vaikai su didžiuliu susidomėjimu studijuoja fejerverkų piešinius, nekantraudami ieško užduotyje nurodytos fejerverko formos, atradę skuba spustelėti ir klausytis sproginėjančių, traškančių, šnarančių fejerverko garsų. Klausydamasis vaikas patiria emocijų antplūdį ir jo nuostabą, susižavėjimą lydi džiaugsmingi šūksniai, komentarai. Štai šešiametis Pauliukas net išsižioja iš nuostabos ir sako: "Čia fejerverkai. Kai girdžiu fejerverkus sproginėjant, žinau, kad mieste šventė. Man tie garsai panašūs į griaustinio dundėjimą, į lietaus barbenimą. Man linksma." Pauliaus vienmetė Evelina emocionalesnė. Ji juokiasi ir sako: "Čia fejerverkas šaudo! Čia mano fejerverkas! Kaip jis sproginėja, barška, traška, šnypščia kaip ugnis, barbena kaip lietus, ūžia kaip jūros bangos, panašu į žaibą... Labai linksma!" Vaikams fejerverkų garsai taip patinka, kad nepaliauja klausytis. 

Kuo priemonė naudinga? Vaikai labai pamėgo "Intellikeys" klaviatūrą. Pirmiausia dėl to, kad gali savarankiškai valdyti kompiuterines technologijas. Be to, vaikai įgyja pasitikėjimą savimi, auga, tobulėja kaip asmenybės.  

Naudodamas "Intellikeys" klaviatūrą, vaikas savarankiškai ieško įgarsintų užduočių, jas radęs sužino daug naujo ir taip mokosi. Neabejotinai svarbu: vaikas gali daug kartų išklausyti informaciją tol, kol turi tam poreikį, gerai supranta ir viską išmoksta. 

Taigi į klausimą, ar galime paliesti Kalėdas, drąsiai galime atsakyti - taip! Vaikas liesdamas reljefinius piešinius, klausydamas įgarsinto teksto, o ypač fejerverkų poškėjimo, pajaučia Kalėdų nuotaiką. Šešerių metų Evelina sako: "Labiausiai man patinka klausytis, kaip Snieguolė su Nykštuku deklamuoja eilėraščius. Aš juos greitai išmoksiu." 

* * *
[Skaityti komentarus] | [Komentuoti] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]