NEREGYS IR VISUOMENĖ

Irena MATULIENĖ

INTEGRACIJOS ASPEKTAI


Lietuva, perėmusi Europos Sąjungos švietimo ir socialinės politikos nuostatas, vis labiau plėtoja specialiųjų poreikių asmenų integraciją į visuomenę. Šiems procesams aktyvėjant, vis daugiau mokinių, turinčių regos ir kitokių sutrikimų, mokysis bendrojo lavinimo mokyklose.

Integracija, kaip procesas, - naujas reiškinys Lietuvos edukologijoje, todėl susilaukia didelio mokslininkų dėmesio ir diskusijų nagrinėjant šią temą įvairiais aspektais.

Mokinių, turinčių specialiųjų poreikių, įsitraukimas į bendrąją ugdymo sistemą kelia naujų reikalavimų ir rūpesčių pedagogams ir bendrojo lavinimo mokyklų vadovams.

Įvairių tyrimų rezultatai rodo, kad, stokojant mokytojų pasirengimo, integraciniame procese ryškėja nauja specialiųjų poreikių vaikų atskirties forma. Atvejai, kai aklieji ir silpnaregiai dėl įvairių priežasčių grįžta į specialiąsias mokyklas, kur jiems mokytis yra tinkama bazė, pritaikyta aplinka, gerai pasirengę specialistai, rodo, kad bendrojo lavinimo mokyklos nėra tinkamai pasiruošusios priimti specialių poreikių vaikus. Dalykų mokytojus dėl žinių ir profesinių įgūdžių trūkumo dirbant su specialiųjų poreikių moksleiviais kausto baimė - nenorima jiems pakenkti. Nepritaikyta aplinka specialiųjų poreikių vaikams kelia nepasitikėjimą integruotu mokymu.

Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos iniciatyva, bendradarbiaujant su Pedagogų profesinės raidos centru ir Vilniaus miesto "Versmės" vidurine mokykla, birželio 28-29 dienomis Birštone buvo organizuotas seminaras tema "Mokinių, turinčių specialių poreikių, ugdymo organizavimas bendrosiose mokyklose", į kurį pakvietėme bendrojo lavinimo mokyklų vadovus, direktorių pavaduotojus ir dalykų mokytojus kalbėtis, diskutuoti specialiųjų poreikių mokinių ugdymo organizavimo klausimais bendrojo lavinimo mokyklose. Daugiau nei 20 šalies bendrojo lavinimo mokyklų atsiliepė į kvietimus ir į seminarą atvyko po kelis specialistus.

"Versmės" vidurinė mokykla jau 10 metų dirba visiškos integracijos sąlygomis, kai specialiųjų poreikių vaikai mokosi bendrojo lavinimo mokyklos bendrojoje klasėje kartu su normaliai besivystančiais bendraamžiais. Mokyklos direktorė dr. Alvyra Galkienė ir kiti specialistai dvi dienas dalijosi savo 10 metų darbo patirtimi visiškos integracijos sąlygomis. Daug buvo diskutuojama su bendrojo lavinimo mokyklų vadovais apie specialiųjų poreikių vaikų pažinimą ir pedagogų pasirengimą priimant tokius vaikus į bendrosios mokyklos kolektyvą. Seminaro akcentas - integruotas ugdymas, kaip įvairiapusis reiškinys, kuris paliečia visą bendruomenę: normaliai besivystančius ir ribotų galimybių veikti turinčius vaikus, jų šeimas, o ypač pedagogus ir mokyklų vadovus. Specialiųjų poreikių mokiniui galimybė gyventi visavertį gyvenimą mokyklos bendruomenėje yra sąlygojama iš vienos pusės mokyklos bendruomenės narių pasirengimu priimti kitokį ir iš kitos pusės ribotų galimybių veikti turinčio mokinio pastangos ir noras būti veikliam. Tai dvi būtinos sąlygos, darančios įtaką visaverčiam mokinio gyvenimui bendrojo lavinimo mokyklos bendruomenėje. Šios sąlygos negali atsirasti savaime. Tam būtina pažinimo ir pasitikėjimo vienas kitu aplinka, kuri susidaro bendraujant ir veikiant kartu. Dalis seminaro ir buvo skirta šio proceso, paremto "Versmės" vidurinės mokyklos praktika, analizei ir aptarimui.

Manau, kad seminaras pasiekė savo tikslą: dalyviai, įvertinę seminarą anoniminėje anketoje, akcentavo, kad seminaras padėjo suvokti integracijos proceso sudėtingumą ir vis didesnę atsakomybę mokant vaikus, turinčius specialiųjų poreikių, bendrojo lavinimo mokyklose.

Remdamiesi užsienio ir šalies ekspertų pasisakymais, galime daryti išvadą, kad specialaus ugdymo reformos negalima atmesti argumentuojant, kad prasta finansinė padėtis.

Palankūs įstatymai, švietimo reformos nuostatos atveria specialiųjų poreikių vaikams naujas galimybes savo gyvenimą organizuoti tais pačiais principais kaip visi, o neįgalių vaikų tėvai gali rinktis, ar savo vaiką leisti mokytis kartu su visais bendraamžiais, t.y. pasirinkti kur kas sunkesnį integruoto ugdymo kelią, ar leisti savo vaiką mokytis specialiojoje mokykloje.

Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjunga, pasinaudodama mūsų šalyje ir ES šalyse plėtojama patirtimi, rengdama seminarą bendrojo lavinimo mokyklų vadovams ir specialistams, prisidėjo prie "Mokyklos visiems" kūrimo, į kurią priimami visi vaikai ir kurioje prisitaikoma prie kiekvieno fizinių, socialinių, etninių, religinių ypatumų, kur priimamos visos skirtybės, sudaroma palanki mokymosi aplinka ir teikiama pagalba atsižvelgiant į individualius poreikius, lūkesčius ir motyvaciją.

* * *
[Skaityti komentarus] | [Komentuoti] | [Turinys] | [Mūsų tinklapis]